|
|
|
|
TE +/ - E. |
Oefeningen als: 24 + 2 en 31 - 3
Instelbaar: bewerking, brug of niet (9 niveaus) |
|
|
|
|
|
|
|
TE +/- . = TE. |
Oefeningen als: 24 + . = 26 31 - . = 28
Instelbaar: bewerking, brug of niet (9 niveaus) |
|
|
|
|
|
|
|
TE + TE. Rijgen.
|
Oefeningen als: 24 + 12 = 24 + 10 + 2
Hulpvoorstelling: lege getallenlijn. Vier niveaus. |
|
|
|
|
|
|
|
TE + TE Sprong te ver. |
Oefeningen als: 24 + 19 = 24 + 20 -1
Hulpvoorstelling: lege getallenlijn. Vier niveaus. |
|
|
|
|
|
|
|
TE + TE. Mix. |
Leerlingen kiezen zelf een passende strategie.
Hulpvoorstelling: lege getallenlijn. Manipuleerbaar. |
|
|
|
|
|
|
|
TE + TE. Speciaal plus. |
Oefeningen als: 24 + 12 = (20 + 10) +(4 + 2)
Hulpvoorstelling: splitsschema. |
|
|
|
|
|
|
|
TE- TE. Rijgen. |
Oefeningen als: 24 - 12 = 24 - 10 - 2
Hulpvoorstelling: lege getallenlijn. Vier niveaus. |
|
|
|
|
|
|
|
TE-TE. Sprong te ver. |
Oefeningen als: 54 -19 = 54 -20+1
Hulpvoorstelling: lege getallenlijn. Vier niveaus. |
|
|
|
|
|
|
|
TE - TE Mix |
Leerlingen kiezen zelf een passende strategie.
Hulpvoorstelling: lege getallenlijn. Manipuleerbaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
TE - TE. Speciaal min |
Oefeningen als: 74 - 69 oplossen door aanvullen: 69 + . = 74
Hulpvoorstelling: strategiebord. |
|
|
|
|
|
|
|
Ken je de tafels? |
Maaltafels inoefenen. Vier niveaus.
Hulpvoorstelling: getallenlijn en tafelatomium. |
|
|
|
|
|
|
|
Tafels. Tempo |
Maal- en deeltafels. Tempodruk instelbaar door de leerling. |
|
|
|
|
|
|
|
Herstructureer |
Oefeningen als: (6 x 4) + 3. Vier niveaus.
Hulpvoorstelling: dubbele telrij (spookwolken) |
|
|
|
|
|
|
|
D= (d x q) + r |
Oefeningen als: 24 = (. x 7) + . Vier niveaus.
Hulpvoorstelling: dubbel telrij (spookwolken). |
|
|
|
|
|
|
|
Delen met rest. |
Oefeningen als: 24 : 5 q 4 rest 4. Vier niveaus.
Hulpvoorstelling: dubbel telrij. |
|
|
|
|
|
|
|
Abacus en MAB |
Ongeordende hoeveelheden > 100 groeperen per T en H
Voorstelling: abacus, MAB, kubus |
|
|
|
|
|
|
|
Abacus & Euro |
Geldwaarden > 100 groeperen per T en H
Voorstelling: abacus |
|
|
|
|
|
|
|
mab. Hoeveel? |
Gestructureerde hoeveelheden tot 1000 vlot benoemen. |
|
|
|
|
|
|
|
MAB. Teken. |
Hoeveelheden tot 1000 voorstellen met MAB |
|
|
|
|
|
|
|
Duizendveld. |
Oefeningen als: 3H + 2T + 4 E =
Hulpvoorstelling: duizendveld |
|
|
|
|
|
|
|
Getallenlijn. Situeer. |
Getallen voorgesteld op de getallenlijn benoemen. Zoomfunctie |
|
|
|
|
|
|
|
Getallenlijn. Orden. |
Drie getallen ordenen op de getallenlijn. Afleider |
|
|
|
|
|
|
|
Getallenlijn. Situeer |
Getallen tot 1000 situeren op de getallenlijn. |
|
|
|
|
|
|
|
Welk getal ligt hier? |
Getallen situeren in het duizendveld. |
|
|
|
|
|
|
|
Splits 1000 |
Oefeningen als: 100 = 760 + .
Keuze tussen 5 hulpvoorstellingen (MAB, getallenlijn, duizendveld, kubus, euro). |
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdrekenen. PLUS |
oefeningen als: 324 + 12
11 niveaus instelbaar, combineerbaar. Testniveau.
Hulpvoorstelling: 5 mogelijkheden. Vrij beschikbaar. |
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdrekenen. MIN |
oefeningen als: 324 - 12
11 niveaus instelbaar, combineerbaar. Testniveau.
Hulpvoorstelling: 5 mogelijkheden. Vrij beschikbaar. |
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdrekenen. MAAL |
Oefenen als 6 x 23 4x 102 enz.
6 subniveaus.
Hulp: strategieborden
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdrekenen. Delen |
Oefenen als 78 : 3 160 : 4
6 subniveaus.
Hulp: strategieborden
|
|
|
|
|
|
|
|
Tafelatomium. |
Oefeningen als 9 x 12 oplossen met rekenvoordeel.
Hulpvoorstelling: atomium |
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdrekenen. Brug over H. Plus |
Oefeningen als: 98 + 13 oplossen al 98 + 2 + 11
Hulpvoorstelling: lege getallenlijn (manipuleerbaar) |
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdrekenen. Brug over H. Min |
Oefeningen als: 103- 15 oplossen al 103 - 3 - 12
Hulpvoorstelling: lege getallenlijn (manipuleerbaar) |
|
|
|
|
|
|
|
Wie is de mol? |
Rekenstrategieën vergelijken. Onjuiste strategieën herkennen.
Twee niveaus (tot 100, > 100) |
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdrekenen. Diplomatest |
Testen verworven rekenvaardigheden. Alle bewerkingen. |
|
|
|
|
|
|
|
Cijferen. Plus |
Inoefenen optellen natuurlijke getallen tot 1000
7 subniveaus ( met onthouden, ...)
|
|
|
|
|
|
|
|
Cijferen. Min. |
Inoefenen aftrekken natuurlijke getallen tot 1000
7 subniveaus ( met één of twee keer lenen, ...) |
|
|
|
|
|
|
|
Cijferen. MAAL |
Inoefenen cijferalgoritme. 5 subniveaus (met één keer onthouden, enz...) |
|
|
|
|
|
|
|
Delen. Instructie (q> 100) |
Aanleren staartdeling. |
|
|
|
|
|
|
|
Delen. Instructie (q<100) |
Aanleren staartdeling. |
|
|
|
|
|
|
|
Cijferen. Delen. |
Inoefenen delen. 7 subniveaus (q < 1000, met brug in aftrekking, enz...) |
|
|
|
|
|
|
|
|