1.
Eerlijk verdelen
Leerstof : inzien dat je een
verdeling van een cirkel in gelijke delenkan noteren als een (stam)breuk. Kennismaken met enkele vaak voorkomende voorstellingen van
breuken als ½ ¼ enz…
Hoewel
deze oefenvorm direct aansluit bij het concreet verdelingen
van cirkels/ rechthoeken zoals dat in elke klas plaatsvindt, heeft het
werken op de computer een ander karakter.
Bij
het concreet verdelen van b;v. een echte taart in 6 gelijke delen zal heel wat
aandacht gaan naar ‘hoe moeten we nu eigenlijk snijden om 6 gelijke stukken
te krijgen.’
Bij het werken op de computer speelt dit nu precies helemaal geen rol. Het
verdelen zelf gebeurt immers door de computer. De leerling roept één voor één
een aantal voorgeprogrammeerde verdelingen op en kijkt of deze voldoet aan de
voorwaarden (er moeten b.v. 6 gelijke stukken zijn).
Bij de voorstellingen die
worden aangeboden zijn ook afleiders
:
* b.v. naast een verdeling in 4 gelijke, ook in verdeling in 4 ongelijke delen.
In totaal kan worden gekozen tussen 9 verschillende verdelingen van cirkels.
Een dergelijk aanbod is met concreet materiaal moeilijke haalbaar. Bovendien
simuleert de computer ook verdelingen (de cirkel in 3, 5, 7) die quasi
onmogelijk te realiseren zijn.
Inschakelen
van de computer laat dus toe om deze materie breder te benaderen. Door het echte
verdelen en het verdelen op de computer complementair in te schakelen bekomt men
een maximum effect.
Verloop
De
leerling krijgt een situatie aangeboden waarin een verdeelsituatie wordt
beschreven. Hij moet een verdeling oproepen die past bij de situatie. Bij de
eerste opgaven noteert de computer daarbij zelf een breuk. Vanaf opgave 4 moet
de leerling de breuk zelf ook noteren.
Verdieping
De
verdeelsituatie betreft niet één taart maar wel twee stuks die het geheel
voorstellen. Die moet de leerling in gelijke stukken verdelen. Er wordt geen
breuknotatie gevraagd dit om verwarring voorkomen.
Integratie
- Remediëring
Twee
soorten fouten kunnen optreden :
* de
leerling heeft niet goed de beschreven situatie geanalyseerd : hij kiest b.v.
een verdeling in gelijke stukken maar die niet past bij het aantal personen
beschreven in de opgave. In dat geval geeft de computer een passende
foutmelding (“Er zijn te weinig stukken”)
* hij heeft de wijze van noteren van een breuk niet begrepen. Ook nu
reageert de computer alert : hij duidt aan welke van beide componenten (teller
of noemer) verkeerd is.
Die
verkeerd ingevoerde breuk vindt u later terug in de antwoordanalyse. Het is best
even die analyse door te nemen om te zien welke fout de leerling precies maakt.
|