Best leuk zo'n breuk 1

biedt ondersteuning bij alle leerplandoelen rond
breuken die in het derde leerjaar van de basisschool

Het accent ligt op simulaties van concrete handelingen

Doelgroep: 3de en 4de lj.

Leerkrachtassistent
Met 7  extra, regisseerbare  simulaties voor demonstratie  op het digitaal schoolbord.

Scenario's

   Best leuk zo'n breuk 2

 Demoversie

Bestellen

Bij de titel

In Best leuk zo’n breuk leggen wij  het accent op het gebruik van de simulatiekracht van de computer om contexten weer te geven en te experimenteren met wiskundige schema’s zoals in de praktijk niet altijd  mogelijk is.  De meeste  oefenscenario's zijn gekoppeld aan zo'n simulatie.
Om de motivatie te verhogen worden de leerlingen  geconfronteerd met juf Dotje en de breukenbende. Ook zijn de beloningspelletjes.
Deze elementen maken dat de leerlingen het leren over breuken best wel leuk vinden.

Opbouw


3
0 leer- en oefenscenario's.
De scenario's zijn gegroepeerd in vijf leertrajecten
 A. Lekkere breuken .Verdelen van objecten en meetkundige figuren. Stambreuken.
B. Eerlijk verdelen. Verdelen van telbare hoeveelheden. Stambreuken omrekenen: 1/3 van 24
C. Mag het iets meer zijn?  Echte breuken. Diagrammen. Functie teller
D. Reken slim  Omrekenen: 2/83 van 24   Toepassingssituaties breuken.
E. Maatwerk. Lengte, inhoud, gewicht, tijdsduur. Herleiden: 1/2  m = .. cm
5 educatieve spelletje om alleen of met twee te spelen:
6 extra regisseerbare simulaties voor het digitaal schoolbord
 


Probeer en leer
Blauwe scenario's
 

Bij sommige scenario's start de oefenreeks NIET onmiddellijk.
De leerlingen krijgen eerst de kans om te experimenteren met de simulaties.
De bedoeling is dat zen nieuwe inzichten en vaardigheden verwerven die dan verder worden ingeoefend.
Bij de blauwe scenario's doorlopen de leerlingen m.a.w.  alle fasen van taakgericht werken:
wat moet ik doen -> hoe pak ik het aan -> ik doe het -> deed ik het goed?
 

Faciliteiten


* Adaptieve regeling van de moeilijkheidsgraad


Een oefenreeks bestaat uit 7 opgaven. Opgaven 1 tot 5 zijn voor alle leerlingen dezelfde.
Na de vijfde opgave neemt het programma een beslissing. Het werkt als volgt.


Vijfde opgave correct opgelost? Er worden twee verdiepingsopdrachten aangeboden.
Vijfde opgave fout opgelost? Er worden twee opgaven aangeboden met dezelfde moeilijkheidsgraad
.

* Foutgerichte feedback. Het programma herkent foutencategorieën (fout in noemer, teller..) en biedt contextuele hulp.
* Computerbeheerd doorlopen van de scenario's. Bij het inloggen gaat het programma na welk scenario de vorige keer werd afgewerkt en stelt de parameters in voor de nieuwe oefensessie.
* Van elke oefensessie wordt procesgerichte informatie opgeslagen. Van elke oefenreeks wordt een antwoordanalyse bijgehouden.
* Geïntegreerd leraargedeelte met o.m. leerlingvolgsysteem.  
 

 

De talloze simulaties bieden uitzonderlijke mogelijkheden voor demonstratie op het digitaal schoolbord. Tijdens de demonstratie, kunt u de bordeigen software gebruiken.
Bovendien biedt het programma vijf extra regisseerbare simulaties. Die simulaties staan los van opgaven. U neemt zelf de regie in hand: snoep  en taart verdelen, verdelen, diagrammen tekenen, een maatbeker vullen... U bedenkt zelf de opgaven, geeft feedback, ...


In het pakket zijn vijf mini-games ingebouwd: Galgje, Pacman, Memory, Race en S-kid.
Op Galgje na, zijn die spelletje gekoppeld aan opdrachten i.v.m. breuken. Galgje is een woordspel.
De spelletjes zijn niet zonder meer toegankelijk. De leerlingen moeten eerst  een leertraject doorlopen. zo is Galgje pas toegankelijk na A6, Pacman na B6 enz.. Memory en S-kid zijn bedoeld om met twee te spelen.