Best leuk zo’n breuk 2 : Overzicht scenario’s en doelenlijst
|
Scenario |
Leerdoel |
|
HOGER LAGER |
Breuken als
operator – Breuken voorstellen en omrekenen. |
1 |
Gok en teken |
Breuk
als score. Breuk tekenen in drie stappen (instructie). |
2 |
Teken
vrij |
Breuken
voorstellen: inoefenen strategie |
3 |
Herken |
Breukvoorstellingen
herkennen |
4 |
Bloopers |
Breukgrafieken
herkennen. |
5 |
Gok je rijk |
Aanleren basisstrategie berekening breuk van getal |
6 |
2/3
van … is |
Inoefenen strategie. Drie niveaus: stambreuk
, echte breuk, onechte breuk. |
7 |
Reken
slim |
Rekenvoordeel
door werken met verwante breuken. |
8 |
Wat
hoort samen |
Lengtematen, inhoudsmaten,..: 1/2 m = 50 cm 1/4 l= 25 cl |
9 |
Vergelijk |
Scores
vergelijken door te tekenen. |
10 |
Duel |
Testen:
omrekenen van breuken |
|
Zwem je een
breuk |
Breuk als
getal – Onechte breuken |
11 |
Zwembad I |
Simulatie.
Breuken < 1 situeren op een lijn. |
12 |
Stop
tijdig. |
Idem.
Juist plaats schatten. |
13 |
Getallenlijn |
Breuken
kleiner dan 1 situeren op de getallenlijn. |
14 |
Orden |
Breuken
kleiner dan 1 ordenen op de getallenlijn |
15 |
Zwembad II |
Simulatie.
Onechte breuken begrijpen en op twee manieren noteren (1 en 1/3 = 4 /3). |
16 |
Stop
tijdig II |
Idem.
Juiste plaats schatten |
17 |
Getallenlijn |
Breuken
> 1 situeren op de getallenlijn. |
18 |
Orden II |
Breuken
ordenen op de getallenlijn |
19 |
Afstand |
Simulatie.
Een gezwommen afstand bepalen door een breuk om te rekenen |
20 |
Stop
tijdig II |
Idem.
Van afstand naar breuk. |
|
’t Zelfde maar anders… |
Procedures:
herstructureren, gelijknamig maken… |
21 |
Schrijf
anders |
Oefeningen
als: 1 en 1/3 = ? en 4/3 = ..; (gemengd getal) |
22 |
Getal
+/- breuk |
Oefeningen
als: 2 + 2/3 en 2 – 2/3 |
23 |
Reken
slim 2 |
Oefeningen
als 4/3 van 60 |
24 |
Breuk +/- breuk |
Gelijknamige
breuken optellen en aftrekken |
25 |
Tetris |
Breuken
rubriceren. Tempotest |
26 |
Breukentafel 1 |
Breuken
vergelijken met behulp van de breukentafel |
27 |
Breukentafel
2 |
Idem.
Aanvullen |
28 |
Maak
gelijkwaardig |
Basisstrategie
inoefenen |
29 |
Vereenvoudig |
Breuken vereenvoudigen |
30 |
Gelijknamig
maken |
Stambreuken gelijknamig maken. |