2.2 1. Breuken herkennen
Leerinhoud
* Breukendiagrammen benoemen

Verloop
Iemand (u, een leerling..) tekent een breukendiagram.
De passende breuk wordt met de bordeigen software genoteerd.
Voorbeelden
1.a. Kies een rechthoek als geheel. Stel het verdeelraster in op 5. Kleur 3 delen. Welke breuk? Noteer.
   b. Kies een andere kleur. Kleur één deel meer. Welke breuk? Noteer. Stel vast: teller verandert, noemer niet.
   c. Wijzig de oriëntatie van het raster. De inkleuring wordt gewist. Wie komt opnieuw inkleuren?
2. Herhaal de procedure met 4den of een andere noemer.
3. Laat de laatste breuk staan. Kies als geheel nu cirkel. Alle invoer wordt gewist.
    Laat een leerling verdelen en inkleuren. 
Extra.
U kunt de activiteit leuker maken door verhalen te laten bedenken.
bv. bij de breuk 3/4:   3/4 van de meisjes volgen dansles