10.2 1. Zwemfinale
Leerinhoud
* Echte breuken situeren op een lineaire structuur.
Verloop
1. Start de clip. Bespreek. U kunt de clip pauzeren, terugspoelen, enz..
2. Speel de zwemfinale na.
graphic
Let erop dat de snelheid van beide zwemsters verschillend is.
graphic
Start de zwemwedstrijd. Laat uitzwemmen.
Vraag: welke breuk past bij het deel dat Lotte (groen) heeft gezwommen? Noteer met de bordsoftware.
Indien de breuk kan vereenvoudigd worden (4/8 = 1/2) laat dat bevestigen  door het aantal boeien aan te passen.
3. Herhaal. Wijzig de snelheden in een verhouding van 3 tot 4. Maak de boeien onzichtbaar.
graphic Laat zwemmen en bespreek.
4. Wijzig de instelling als volgt.
graphic Breukvoorstelling boeien: vierde
We laten Anke trainen. Geef nu opdracht aan een leerling om Anke te laten watertrappelen aan de helft. Dat kan door op het gepaste moment op de pauzetoets te klikken. Laat herhalen indien niet onmiddellijk correct.
Noteeer de breuk
5. Breukenspel.
Eén leerling speelt een zwemtraining. De anderen noteren de breuk
Individueel oefenen
Laat de leerlingen hierna scenario 1 en 2 oefenen op de pc.