Leerinhoud
* Breuken voorstellen.
* Ervaren dat verschilllende breuken eenzelfde
tekening opleveren (1/2 van een rechthoek = 2/4 van eenzelfde
rechthoekl).
Materiaal
Werkblad met daarop enkele lege
rechthoeken.
Instellen
Let erop dat de opgave breuk zichtbaar is. Met de
klikpijltjes kunt u elke gewenste breuk tot noemer 10
instellen.
1.Kies een breuk bv. 3/4. Verdeel nog NIET.
Geef de leerlingen opdracht om op het werkblad
een passende verdeling aan te brengen.
a. Laat een leerling zijn manier van verdelen met
de bordeigen software op het digibord tekenen.
Stel dan de verdeling in en kies het raster
dat past bij de verdeling die de leerling heeft getekend.
Wis de invoer van de bordeigen software en laat
inkleuren.
b. Zijn er leerlingen die dezelfde
verdeling toegepast hebben maar anders hebben ingekleurd? Die
leerlingen brengen hun oplossing op het bord.
c. Laat nu leerlingen die de
rechthoek anders verdeelden hun verdeling aanbrengen en
inkleuren.
2. Herneem nog eens met een andere breuk.
3. Geef nu een breuk bv. 1/6, 2/3, 3/5 of
5/7. Laat de leerlingen die breuk eerst tekenen op het
werkblad.
4. Breukenspel
Een leerling tekent een breuk met als geheel een
cirkel/rechthoek.
De andere leerlingen moeten op het werkblad dezelfde breuk tekenen
maar met het andere geheel.