2.1 2. Breuken tekenen
Leerinhoud
* Breuken voorstellen.
* Ervaren dat verschilllende breuken eenzelfde tekening opleveren (1/2 van een rechthoek = 2/4 van eenzelfde rechthoekl).

Materiaal
Werkblad met daarop enkele lege rechthoeken.
Instellen
Let erop dat de opgave breuk zichtbaar is. Met de klikpijltjes kunt u elke gewenste breuk tot noemer 10 instellen.
1.Kies een breuk bv. 3/4. Verdeel nog NIET.
Geef de leerlingen opdracht om op het werkblad een passende verdeling aan te brengen.
a. Laat een leerling zijn manier van verdelen met de bordeigen software op het digibord tekenen.
Stel dan de verdeling in  en kies het raster dat past bij de verdeling die de leerling heeft getekend.
Wis de invoer van de bordeigen software en laat inkleuren.
b.  Zijn er leerlingen die dezelfde verdeling toegepast hebben maar anders hebben ingekleurd? Die leerlingen brengen hun oplossing op het bord.
c.  Laat nu  leerlingen die de rechthoek anders verdeelden hun verdeling aanbrengen en inkleuren.
2. Herneem nog eens met een andere breuk.
3. Geef nu een breuk bv. 1/6,  2/3, 3/5 of 5/7. Laat de leerlingen die breuk eerst tekenen op het werkblad.
4. Breukenspel
Een leerling tekent een breuk met als geheel een cirkel/rechthoek.
De andere leerlingen moeten op het werkblad dezelfde breuk tekenen maar met het andere geheel.