10.5 4. Spelen met afstanden I
Leerinhoud:
* Breuken omrekenen: 3/4 van 60 m = 15 m     6/5 van 50 m = 60 m
* Ervaren dat een dubbele ijking kan helpen bij het omrekenen.
Materiaal
Afdruk van het zwembad. Verdeling in 5 stukken.
Onder de tekening een tabel.
Verloop
1. Stel in als volgt
graphic
graphic
graphic
Laat ze zwemmen. Pauzeer als Anke 2/5 bereikt. Lotte bevindt zich dan bij 1/5
Laat de breuken noteren bij de boeien/
Vraag: "Kunnen we nu ook weten hoeveel meter Lotte gezwommen heeft?"
Antwoord: 10 m. 1/5 van 10 = 10.  Schrijf de afstand (10 m) onder de eerste boei.
Hoe weten we hoeveel m Anke heeft gezwommen? Schrijf 20 m bij de tweede boei.
Laat doorzwemmen en pauzeer als Anke de 4de boei bereikt.
Noteer de nieuwe breuk (4/5) en de afstand (40 m).
Vul aan ook bij de derde boei.
2. Herneem. Laat de notaties van de bordsoftware staan.
Wijzig nu de lengte van het zwembad naar 25 m.
Vraag: "Zijn de breuken nog juist?. En de afstanden?"
Geef opdracht om bv. te stoppen bij 20 m.
De leerlingen merken misschien op dat de zwemmer nu veel sneller zwemmen ook al is de snelheid niet gewijzigd. Hoe komt dat? Zie verder bij 'spelen met tijd'
3. Herneem nog eens. Zet de lengte van het zwembad op 100 m.
Laat de breuken staan, maar wis de afstanden.
De leerlingen noteren nu op hun blad de lengte: 100 m.
Geef als opdracht: laat je 'jeton' zwemmen en doe hem watertrappelen bij 20 m.
Eén leerling voert uit aan het bord. Noteer de nieuwe ijking bij de boei.
Geef opdrachten: laat stoppen bij 60 m.
Noteer: 3 / 5 van 100 m = 60 m  Oplossingsweg: 100 : 5 x 3
4. Synthese. Sta even stil bij de dubbele ijking.
Op de voorstelling zijn boven de boeilijn de breuken en eronder de afstanden aangegeven.
Zet dat om in tabelvorm. We vullen de tabel ook aan voor 50 m en 25 m.
Breuk
1/5
2/5
3/5
4/5
5/5 = 1
Afstand
20 m
40 m
60 m
80 m
100 m
 
 
10 m
20 m
 
 
 
 
50 m
 
 
5 m
10 m
 
 
 
 
25 m
5. Breukenspel
Een leerling speelt regisseur. Hij kiest een lengte en stelt een verdeling in.
Hij laat Anke watertrappelen. De andere leerlingen noteren de breuk en de afstand.
Individueel oefenen
Het is nog te vroeg om op dit moment scenario's 19 en 20 te spelen omdat daar ook met onechte breuken wordt gewerkt.