Werken in de geest van ZILL betekent o.m. antwoord vinden op
deze uitdagingen:
- elke leerling laten leren op eigen
niveau;
- interactie tussen het werken aan cultuurgebonden ontwikkeling (buitencirkel)
en persoonsgebonden ontwikkeling (binnencirkel).
De rekenprogramma's van EWOC zijn
LEERSTOF-specifiek.
a .Elk scenario is specifiek geprogrammeerd
in functie van het beoogde leerdoel.
Dat heeft tot voornaamste gevolg, dat het programma inhoudelijke
feedback geeft.
De voorstelling en de reactie van het programma bij een fout zijn b.v. totaal verschillend bij een splitsoefening (1ste lj), een opgave rond cijferen (3de lj) of een opgave rond herleiden van volumematen in het 6de lj. |
Het lijkt evident, maar de meeste rekenprogramma's
voldoen niet aan deze basisregel
en beperken zich tot een goed/fout reactie.
b. De scenario's zijn geordend in leertrajecten .
Daarbij wordt de moeilijkheidsgraad geleidelijk verhoogd (cfr.
leertraject cijferend optellen met natuurlijke getallen tot 1000) De leerkracht bepaalt het beginlevel en het eindlevel én de norm die de leerlingen moeten halen om door te gaan naar een hoger level. Alles kan voor de hele groep of voor elke leerling individueel vooraf worden ingesteld. |
a. De EWOC-programma's zijn ook LEEFTIJD-specifiek.
Dat
betekent dat bij het doorlopen van de ingebouwde leertrajecten,
geleidelijk meer
appel wordt gedaan op
eigen verantwoordelijkheid bij het aanleren en inoefenen van
leerinhouden.
De opgelijste doelen hierna zijn
overgenomen uit de Zill-website.
Zelfregulerend vermogen:
b. Elk programma biedt ook enkele scenario's waarbij de leerlingen per twee oefenen.
Dat kan een speels duel zijn (Gerdies Games: ingebouwd in alle programma's)
maar ook een werkmoment waarbij ze coöperatief nieuwe leerinhouden aanpakken: Klokvast.
Enkele geactiveerde doelen uit het ontwikkelingsveld: socio-emotionele ontwikkeling.
De EWOC software biedt in totaal meer dan 600 leerstofspecifieke
scenario’s gegroepeerd in 45 leertrajecten.
Alle leerinhouden i.v.m. getallen, bewerkingen en metend rekenen komen aan bod.
Daarnaast biedt EWOC 210 extra
regisseerbare simulaties voor het
digitaal schoolbord.
Die kunnen worden ingezet als
leerkrachtassistent bij de introductie van nieuwe leerinhouden of in het
kader van remediëring.
De combinatie maakt EWOC tot een uniek ZILL-instrument.