SPITS MET BITS CIJFEREN - Faciliteiten
a. De leerlingen werken op de computer op dezelfde manier als op papier.
Het is
mogelijk met een paar parameters de schikking (bv. plaats onthoudstrook) en de
stapvolgorde (bij delen) aan te passen aan de werkwijze in het rekenboek.
b. In de klas wordt de moeilijkheidsgraad van de aangeboden opgaven geleidelijk
verhoogd.
Zo start men bij plus/min/maal
meestal met opgaven ‘zonder inwisselen’ om daarna te werken met opgaven met ‘één
of twee keer inwisselen’.
Ook bij delen worden er een aantal tussenstappen
ingelast.
Spits met Bits Cijferen telt liefst 37
sub-niveaus.
Het is m.a.w. op elk moment mogelijk om een oefenreeks te
starten die perfect aansluit bij de vorderingen in de klas.
PLUS |
MIN |
MAAL |
DEEL |
|
|
|
|
Directe feedback
Bij het inoefenen van een algoritme, is het essentieel dat er geen deelstappen
foutief worden ingeoefend.
In het programma werken we tijdens de trainingsfase
(zie verder) met directe feedback.
Dat betekent dat elk ingevoerd cijfer onmiddellijk wordt gecontroleerd en
gesignaleerd.
Trainingsfase – testfase
Bij elke oefenreeks krijgt de leerlingen zes opgaven.
Bij de opgaven 1 tot 3 krijgen ze ondersteuning
van de ‘coach’: directe feedback, extra hulp….
Tijdens die fase willen we hen vertrouwd maken met het algoritme.
Bij de opgaven 4 tot 6 valt die hulp weg. De testfase wordt in punten
omgezet.
Instructiefilmpjes
Bij elk nieuw subtype kunnen de leerlingen een korte instructiefilm oproepen.
Daarin wordt de werkwijze kort gedemonstreerd.
Extra
hulp bij delen.
Delen
is het moeilijkste algoritme.
· Sommige leerlingen hebben het moeilijk met de opeenvolging van de uit te voeren
stapjes.
Om hen te helpen toont de coach – enkel tijdens de trainingsfase – een
geheugensteuntje met de uit te voeren bewerkingen.
De hulpvoorstelling van de
coach is aangepast aan de ingestelde stapvolgorde van het algoritme
·
Een
andere struikelblok is
‘delen met rest’. bv. 67 : 8
75 : 9
Ook daarvoor biedt de coach extra hulp. Door te klikken op de T kan de leerling
de tafel oproepen. Ook die faciliteit is enkel beschikbaar tijdens de
trainingsfase.
Volgsysteem - Antwoordanalyse. Signalering van foutencategoriën.
Van elke oefenreeks wordt een antwoordanalyse weggeschreven.
Het programma
geeft
ook informatie over de aard van de gemaakte fouten.
Dit kan helpen om snel het
leerproces bij te sturen.
Bij het inloggen gaat het programma na welk ‘level’ de vorige keer werd
afgewerkt en met welk resultaat.
Vervolgens stelt het programma autonoom
het best passende volgende oefenlevel in.
Telkens een leerling een oefenreeks met succes afwerkt, gaat hij door naar het
volgende oefenlevel.
‘Met succes’ betekent dat de voor
hem/haar ingestelde CB-norm wordt
gehaald (afdruk 24/30)
De leraar heeft op elk moment zicht op het parcours dat elke leerling heeft
afgelegd.
Ook kan hij/zij het volgende level voor de hele klas of voor één of meer
leerlingen bijregelen.
Ook de CB-norm kan met een paar muisklikken worden gewijzigd.
Als extra biedt het programma vier duo-spelletjes. Deze kunnen op het einde van
een oefensessie worden ingezet.
Ze oefenen rekenvaardigheden die belangrijk zijn
om vlot de cijferalgoritmes te beheersen zoals:
- optellen van
drie getallen;
- delen
met rest
- schatten
Bij
het introduceren van een nieuw algoritme, wordt meestal concreet materiaal (bv.
MAB-blokken) gebruikt.
De leerkrachtassistent biedt o.m. vier simulaties waarbij we het handelen met
concreet materiaal simuleren.
De leraar kan elk stap in de handeling verbinden met een notatie en zo op een
inzichtelijk manier het algoritme aanbrengen.
De koppeling handeling <-> is op het digitaal bord direct en
overzichtelijk. Een absolute aanrader.
Voor een uitgebreide handleiding
over Spits met Bits Cijferen:
klik hier