1. Vingertellen
Wat valt er te leren ?     
            Vlot (door)tellen en terugtellen per 2,3,4.. . Vingers gebruiken als geheugensteun bij het tellen.

Hulpvoorstelling
    *
spronglijn (getallenlijn)     * honderdveld
Verloop
graphic
Deel 1: eerst laat het programma zien hoe je telt en hoe die telrij wordt voorgesteld op de streepjesgetallenlijn  en op het honderdveld.

Deel 2: vul zelf  telrij aan: van 3 vingers tot 10 vingers (= 8 opgaven).
Bij de negende opgave wordt nogmaals 5 vingers gevraagd.
Bij de laatste opgave kiest het programma willekeurig tussen 6...9 vingers.
Tips
Opgave 9 en 10 :  we willen de leerlingen duidelijk maken dat '5 keer' een belangrijk steunpunt is.
Zo vind je  6x en 7x makkelijk via doortellen vanaf 5x.
Kinderen die dergelijke steunpunten onder de knie hebben, memoriseren merkelijk sneller hun tafels.
Het werken met steunpunten is vooral  interessant bij de moeilijke tafels.
In scenario 5 (tafelatomium) komen we terug op het werken met steunpunten.