Wat valt er te leren ?
Verband
begrijpen tussen tafelnotatie en telrij.
Hulpvoorstelling
In dit
scenario werken we met de ‘dubbele getallenrij’. Het is
een hulpmiddel dat we zowel bij maal- als deeloefeningen kunnen
gebruiken. De dubbele getallenrij bestaat uit 10 figuren b.v.
tafel2 : 10 dobbelstenen die elk 2 werpen.
Bij de figuren staan 2 getallen (vandaar de naam dubbele
getallenrij):
- het bovenste getal telt het aantal
dobbelstenen: 1 ,2 … 10
- het onderste getal telt het aantal
‘ogen’: 2, 4,… 20
Een maaloefening wordt als volgt afgelezen op de dubbele
getallenrij: b.v. 3x 2 => 3 dobbelstenen, 6 ogen
Naast de dubbel getallenlijn verschijnt ook het honderdveld als
extra hulpvoorstelling
Verloop
|
Deel 1 : kijk en leer. De tafel
wordt opgebouwd: van 0x tot 10 x
Deel
2: Vul zelf de tafel aan.
|
Tips
De opgaven worden niet in
stijgende lijn aangeboden.
Bij de eerste opgave moeten ze 5x
invullen. Bedoeling is dit product als steunpunt te
gebruiken.
Bij de zesde opgave moeten ze 10x
invullen. Onmiddellijk daarna 9x.