3. Van telrij naar tafel
Wat valt er te leren ?              Verband begrijpen tussen tafelnotatie en telrij.

Hulpvoorstelling
In dit scenario werken we met de ‘dubbele getallenrij’. Het is een hulpmiddel dat we zowel bij maal- als deeloefeningen kunnen gebruiken. De dubbele getallenrij bestaat uit 10 figuren b.v. tafel2 : 10 dobbelstenen die elk 2 werpen.
Bij de figuren staan 2 getallen (vandaar de naam dubbele getallenrij):
   - het bovenste getal telt het aantal dobbelstenen: 1 ,2 … 10
   - het onderste getal telt het aantal ‘ogen’: 2, 4,… 20
Een maaloefening wordt als volgt afgelezen op de dubbele getallenrij: b.v. 3x 2 =>  3 dobbelstenen, 6 ogen
Naast de dubbel getallenlijn verschijnt ook het honderdveld als extra hulpvoorstelling

Verloop
graphic
Deel 1 : kijk en leer. De tafel wordt opgebouwd: van 0x tot 10 x
Deel 2: Vul zelf de tafel aan.

Tips
     
De opgaven worden niet in stijgende lijn aangeboden.
     Bij de eerste opgave moeten ze 5x invullen. Bedoeling is dit product als steunpunt te gebruiken.
     Bij de zesde opgave moeten ze 10x invullen. Onmiddellijk daarna 9x.