Wat valt er te
leren ?
Verband
begrijpen tussen tafelnotatie en telrij.
Hulpvoorstelling
In dit scenario werken we met de ‘dubbele
getallenrij’. Het is een hulpmiddel dat we zowel bij maal-
als deeloefeningen kunnen gebruiken. De dubbele getallenrij bestaat
uit 10 figuren b.v. tafel2 : 10 trossen met elk 2 bananen.
Bij de figuren staan 2 getallen (vandaar de naam dubbele
getallenrij):
- het bovenste getal telt het aantal
trossen: 1 ,2 … 10
- het onderste getal telt het aantal
‘bananen’: 2, 4,… 20
Een maaloefening wordt als volgt afgelezen op de dubbele
getallenrij: b.v. 3x 2 => 3 trossen, 6 bananen.
Naast de dubbel getallenlijn verschijnt ook het honderdveld als
extra hulpvoorstelling
Bij de tafels boven 5 zijn het geen bananen
maar verschijnen eierdozen met 6, 7... 10
eieren.
Verloop
|
Deel 1 : kijk en
leer. De tafel wordt opgebouwd: van 0x tot 10 x
Deel 2: Vul zelf de
tafel aan.
De leerlingen moeten
eerst aangeven op welk niveau ze willen spelen.
Feedback: op
de dubbele getallenlijn worden de producten
aangevuld.
|
Gradatie
Niveau 1: aanvullen
van 1x naar 10 x
Niveau 2:
terugtellen. De leerlingen moeten eerst 9x.. invullen; dan 8x..
enz. tot 0x
Niveau 3:
ZOEK. Dit scenario heeft een aparte layout. Zie
hieronder
|
Het programma toont
een getal uit de tafel bv. 4
We moeten aangeven bij
welke opgave dit getal past.
Dat doen we door te
klikken op het passende zalmkleurig vakje.
Feedback. Vak
wordt ingekleurd (groen/rood)
Op de dubbele
getallenlijn wordt het product aangevuld.
Let
wel. De aangeboden getallen komen niet
willekeruig:.
- het eerste in te
vullen product is altijd 10x
- het tweede in te
vullen product is altijd 5x
Beide producten zijn
steunpunten om de overige opgaven aan te
pakken.
- de resterende opgaven worden willekeurig
aangeboden.
|