3. Valscherm
Wat valt er te leren ?  
           Inzien dat sommige getallen tot een tafel behoren en andere niet.
Gradatie
   
De moeilijkheidsgraad wordt bepaald door de snelheid waarmee het valschermfiguurtje daalt.
     De leerlingen stellen die snelheid in. Hij kan tijdens de oefenbeurt gewijzigd worden.
Verloop
graphic
Rechts staat een vuurtoren. Daarop staat de tafel geschilderd.
Een valschermspringer brengt een getal aan. Indien het een tafelgetal is, mag hij landen op het strand.
Anders moet het getal naar zee worden gestuurd.
Dat gebeurt met de pijltoetsen (zie tips)
De tafelgetallen moeten vervolgens juist op de vuurtoren worden geplaatst. Dat gebeurt door het passende tekstvak aan te klikken op de vuurtoren.
Indien drie getallen verkeerd landen, wordt de oefenreeks voortijdig afgebroken.
Tips
Het sturen van de valschermspringer kan op twee manieren.
graphic
Toetsenbord: met de pijltoetsen.
Let erop dat de vingers van de rechterhand goed geplaatst zijn om de pijltoetsen te bedienen.
Wij op het voordeel van het gebruik van meerdere vingers (zie de foto onderaan het scherm).
 Pijl naar links: wijsvinger.  Pijl naar rechts: ringvinger  Pijl naar beneden: middenvinger
graphic
Muis: door te klikken op de pijltjes.
Deze mogelijkheid is in de eerste plaats voorzien voor gebruik op het digitaal schoolbord.