Inzichtbevorderende
simulaties
 |
Rekenhandelingen met concreet materiaal
of wiskundige schema's vormen de basis van waaruit nieuwe
inzichten en vaardigheden worden opgebouwd.
De computer kan wiskundige handelingen simuleren en ze
interactief gebruiken.
Dergelijke simulaties vormen de kern van elke EWOC module.
Bij instructiescenario's bieden ze een stevige oriënteringsbasis
om nieuwe inzichten en vaardigheden bij te brengen.
Bij de inoefenscenario's kunnen ze als hulp worden opgeroepen of
fungeren ze als 'bewaker van de denkweg'.
Ze bieden ook unieke kansen voor demonstratieactiviteiten op het
digitaal schoobord.
|
Foutgerichte
feedback

|
Veel softwareprogramma's beperken de feedback tot een onmiddellijke juist/fout
reactie via een tekening of animatie.
Voor rekenprogramma's lijkt ons dat wat minimalistisch.
De computer kan immers het ingevoerde antwoord 'analyseren'
(b.v. 3 +2 = 6 -> het antwoord is 1 teveel)
en op basis daarvan een aangepaste terugkoppeling geven.
Bij EWOC leggen we de feedback-lat hoger.
Bij elke oefenreeks gaan we na welke fouten representatief zijn en hoe het programma foutgericht
kan reageren.
Bij de 'herkansing' krijgt de leerling meestal een extra steuntje.
Dat kan b.v. door het abstractieniveau van de oefening iets te verlagen.
|
Adaptief doorlopen van leerlijnen (CB-oefenen) |
Heel wat softwareprogramma's laten de computer de getallen in een opgavesom 'willekeurig
genereren'.
Dit heeft tot gevolg dat de volgorde van de opgaven niet altijd optimaal is
(soms komen moeilijke sommen voor makkelijke).
In onze software wordt de moeilijkheidsgraad van de opgaven adaptief
ingesteld. Daarmee bedoelen we dat tijdens het oefenen de moeilijkheidsgraad wordt
aangepast rekening houdend met de ingevoerde antwoorden. Het
wordt m.a.w. pas moeilijker als de leerling er klaar voor is. Dit adaptief instellen kan bij bepaalde programma's zelfs
over de oefenreeksen heen (= ComputerBeheerd oefenen).
Op het einde van een oefenreeks vergelijkt de computer het resultaat met een
'norm' (= kan door de leraar per leerling aangepast worden).
Haalt de leerling de 'norm', dan wordt automatisch de volgende oefenreeks
uit de ingebouwde leerlijn aangeboden.
|
Diagnostische informatie
Volgsysteem

|
Van elke oefenbeurt wordt gedetailleerde informatie bijgehouden:
* welke opgaven werden aangeboden;
* welke fouten werden gemaakt;
* in hoeverre werd gebruik gemaakt van de aangeboden hulp.
Bij sommige oefenreeksen herkent en signaleert het programma
typische denkfouten.
Al deze informatie wordt opgeslagen in een uitgebreid
volgsysteem.
U kunt informatie opvragen:
* per leerling (met antwoordanalyse van elke gemaakte oefenreeks);
* per klas: recordlijsten, toetsanalyses,....
* per scenario
Deze geordende 'stortvloed' kan helpen bij het diagnosticeren
en remediëren.
Merk op: bij EWOC software is het
leraargedeelte (met volgsysteem) ingebouwd in het programma zelf. Het is
m.a.w. op elk ogenblik toegankelijk. |
Attractief
en uitdagend |
Veelal zoekt men bij computerprogramma's de motivatie in externe
factoren: spetterende animaties, geluiden...
In onze software gaan we er eerder zuinig mee om: animaties e.d. moeten in
de eerste plaats functioneel zijn. Het mag best
leuk zijn maar leren staat voorop.
De ervaring heeft ons geleerd dat de voornaamste motivatie die kinderen
vooruitdrijft succeservaring heet.
Dat kan enkel als het kind:
* oefent op een aangepast niveau;
* op elk ogenblik zicht heeft op de eigen vorderingen
en het te bereiken doel;
* uitgedaagd wordt om de eigen grenzen steeds weer te verleggen. |