ZERO KOMMA NUL
 biedt ondersteuning bij alle leerplandoelen rond
kommagetallen (getallen, hoofdrekenen, metend rekenen)
die in het vierde leerjaar worden aangezet

Doelgroep: 4de tot 6de lj.


Leerkrachtassistent

Met 12  extra, regisseerbare  simulaties voor demonstratie  op het digitaal schoolbord.

Nu beschikbaar

Scenario's (PDF)

Bestellen

Opbouw: 13 leertrajecten, 78 scenario's      .
Leerinhoud:
* kommagetallen tot 0,1 tot 0,001 voorstellen, noteren en verwoorden;
*inzicht in het positiestelsel en de symbolen t, h en d;
* hoofdrekenen: basissommen (alle bewerkingen).
* van breuk naar kommagetal;
* betalen en rekenen met euro.

Elk leertraject  bestaat uit 5 oefenscenario's  en een duospel.
De scenario’s zijn geordend in stijgende moeilijkheidsgraad

Bij  het inloggen kiest het programma een traject en een startscenario volgens de vroegere prestaties van elke leerling (=computerbeheerd instellen).  Deze instelling is niet bindend. Er kan voor een ander instappunt worden gekozen.

Faciliteiten
* Alle voorstellingen (MAB, getallenlijnen.. e.d.) zijn interactief.
Dat betekent dat ze reageren op bewegingen of klikken met de muis!
* Tijdens het oefenen wordt de moeilijkheidsgraad adaptief geregeld.
* Van elke afgewerkte oefenreeks wordt een antwoordanalyse weggeschreven in het ingebouwde volgssysteem.
  

Het programma volgt de vorderingen van de vierdeklassers bij het werken rond kommagetallen op de voet. Het kan op elk moment worden ingezet.
I

Voorbeeldtraject (I). Getalbegrip: kommagetallen tot 0.001
1. Voorstelling kubus. Getallen tot 0.001 voorstellen en noteren.
2. Voorstelling abacus. Inzicht positiestelsel. Symbolen: E,t,h,d
3. Getallenlijn met zoomfunctie. Rangorde. 
4. Getallenlijn. Kommagetallen ordenen.
5. Bij de slager. Balans. Omzetten van kg naar g en omgekeerd.
6. Duospel. Reactiespel. Omzetten van kg naar g.
GERDIES GAMES: duospelletjes

Op het einde van een leertraject gaan leerlingen die klaar zijn, per twee bij een pc zitten. Ze spelen nu samen het 6de scenario.
Dat is een 'mini-game' waarbij ze op een speelse manier, meestal in een duel, verder de leerinhoud inoefenen.
Welke games?
Vier op een rij, Rad van fortuin, Hoger Lager, Reactiespelletjes, Achtervolgingsspel...

Functie?
Extra motivatie. Differentiëren. Testen verworven rekenvaardigheid.

DIGIBORD+  -Leerkrachtassistent.

Alle scenario's uit ZERO KOMMA NUL kunnen zonder meer interactief gebruikt worden op het digitaal schoolbord. Daarnaast biedt het programma 12 DIGIBORD+ simulaties, speciaal ontwikkeld voor demonstratiedoeleinden.


Hoe werken de digibord+ simulaties? 

De digibord+ simulaties zijn niet gebonden aan opgaven of thema’s. U bepaalt zelf aan welke leerinhouden u via deze simulaties wil werken. U stelt zelf de paramaters in en bepaalt zo de moeilijkheidsgraad van de simulatie. Op elk ogenblik kunt u die parameters wijzigen, de simulatie resetten, enz..  De simulatie reageert op de invoer van de leerlingen maar evalueert niet. Die inhoudelijke feedback geeft u zelf.

Welke simulaties?

- stokmeter, honderdveld, MAB, duizendkubus, getallenlijn (2x)
- hoofdrekenen: strategiesimulaties
- metend rekenen: maatbeker, balans, zaagsimulatie.