Leerinhoud
* Breukendiagrammen benoemen
Verloop
Iemand (u, een leerling..) tekent een
breukendiagram.
De passende breuk wordt met de bordeigen software
genoteerd.
Voorbeelden
1.a. Kies een rechthoek als geheel. Stel het
verdeelraster in op 5. Kleur 3 delen. Welke breuk? Noteer.
b. Kies een andere
kleur. Kleur één deel meer. Welke breuk? Noteer.
Stel vast: teller verandert, noemer niet.
c. Wijzig de oriëntatie van het
raster. De inkleuring wordt gewist. Wie komt opnieuw
inkleuren?
2. Herhaal de procedure met 4den of een andere
noemer.
3. Laat de laatste breuk staan. Kies als geheel
nu cirkel. Alle invoer wordt gewist.
Laat een leerling verdelen en
inkleuren.
Extra.
U kunt de activiteit leuker maken door verhalen
te laten bedenken.
bv. bij de breuk 3/4: 3/4 van de meisjes volgen
dansles