10. Zwem je een breuk
graphic
De zwembad simulatie wordt in de eerste plaats gebruikt om te werken rond 'breuk als getal'.

De combinatie van de beweging van de zwemsters en de situering op de getallenlijn laat toe te experimenteren met enkele essentiële inzichten en vaardigheden.
Het is ook mogelijk de simulatie in te zetten bij het werken aan de relatie tussen: afstand /snelheid en tijd.

 
Leerinhouden:
- Breuk als getal. Breuk als verhouding.
- Herstructureren: 3 /2 = 1 1/2
- Gelijkwaardige breuken. Gelijknamig maken en vereenvoudigen.
- Bewerkingen.
Situering binnen Best leuk zo'n breuk.
In Best leuk zo'n breuk 2, module 'Zwem je een breuk' gebruiken we de zwembadsimulatie om volgende leerinhouden te ondersteunen:
- breuken interpreteren als getal en ordenen op de getallenlijn;
- breuken herstructureren: 5/4 = 1 en 1/4;
- breuken omrekenen bij afstand:  2/5 van 50 m = 30 m
De simulatie komt in twee vormen voor:
a. Het zwemmertje zwemt en stopt op een gegeven plaats. De leerlingen moeten de passende breuk intikken (scenario 11); herstructureren (scenario 15) of de afstand berekenen(scenario 19)
b. Het zwemmertje start. De leerlingen moet het doen watertrappelen wanneer de opgegeven breuk (scenario 12 en 16) of afstand (scenario 20) gezwommen is.
De digibord simulatie combineert beide.