|
De zwembad simulatie wordt in de eerste plaats
gebruikt om te werken rond 'breuk als getal'.
De combinatie van de beweging van de zwemsters en de situering op
de getallenlijn laat toe te experimenteren met enkele
essentiële inzichten en vaardigheden.
Het is ook mogelijk de simulatie in te zetten bij
het werken aan de relatie tussen: afstand /snelheid en tijd.
|
Leerinhouden:
- Breuk als getal. Breuk als
verhouding.
- Herstructureren: 3 /2 = 1 1/2
- Gelijkwaardige breuken. Gelijknamig maken en
vereenvoudigen.
- Bewerkingen.
Situering binnen Best leuk zo'n
breuk.
In Best leuk zo'n breuk 2, module 'Zwem je
een breuk' gebruiken we de zwembadsimulatie om volgende
leerinhouden te ondersteunen:
- breuken interpreteren als getal en ordenen op de
getallenlijn;
- breuken herstructureren: 5/4 = 1 en 1/4;
- breuken omrekenen bij afstand: 2/5 van 50 m = 30 m
De simulatie komt in twee vormen voor:
a. Het zwemmertje zwemt en stopt op een gegeven plaats. De
leerlingen moeten de passende breuk intikken (scenario 11);
herstructureren (scenario 15) of de afstand berekenen(scenario
19)
b. Het zwemmertje start. De leerlingen moet het
doen watertrappelen wanneer de opgegeven breuk (scenario 12 en 16)
of afstand (scenario 20) gezwommen is.
De digibord simulatie combineert beide.