D. Busje komt zo
Alle leerplannen voorzien het kunnen aflezen van dienstregelingen (bus, trein).
De laatste jaren is de diversiteit in voorstelling sterk doorgenomen.  Vroeger waren het vooral de 'gele'- biljettten in de treinstations en de tabellen van de bus.
Deze informatie wordt tegenwoordig in elk station aangevuld met grote schermen waarop actuele informatie voor reizigers wordt weergegeven. Op de perrons worden analoge en digitale klokken vaak naast elkaar gebruikt.
Wie tegenwoordig in een station rondloopt moet dus over een flinke bagage kloklezen beschikken om alle inforamtie adequaat te verwerken.
Hoe pakken we het aan?
graphic
We combineren een dienstregeling van een lijnbus met een grafische voorstelling van de reisroute zoals die in Google Maps kennen.
De voorstelling van de reisroute laat toe om de tijdsduur tussen diverse bushalten te illustreren.
graphic
Berekeningen i.v.m. de vertrektijd, aankomstrijd en reistijd van een busreis.
graphic
Duel. Om het snelst een de reisduur berekenen als de vertrektijd en aankomsttijd gegeven zijn.
Voorstelling: kaart van de kuststreek met aanduiding van de reisroute van de kusttram (De Panne- Knokke-Heist).
Ter info..
Blok E en F sluit nauw aan elkaar aan. In beide gevallen gaat het om dienstregelingen.
We maken wel een duidelijk onderscheid in opdrachten.
In blok E zijn de opdrachten 'gesloten': bereken het tijdsverschil, de begintijd..
In blok F zijn de opdrachten 'open'. Het gaat over het correct interpreteren en combineren van informatie.