D1 tot D3
D.1 Hoe zeg je het? ... minuten voor/over... (geen halfuur)
graphic
Gegeven: Elke oefening begint met een kleine simulatie.
De klok vertrekt van bv. 9:00 en loopt door tot 9:05.
Opdracht: Hoe zeg je het?
Hoe? De leerlingen sturen een smsje met de juiste verwoording.
Gradatie: uurcijfers op wijzerklok. Zie A1

Er komen beurtelings opgaven rond voor/over aan bod.
Voor het aflezen op de wijzerklok is er geen verschil in moeilijkheidsgraad (zie verder).
D.2 Zet de wijzerklok juist.
graphic
Gegeven: verwoording (hier 10 voor 1)
Opdracht: zet de wijzerklok juist
zie C1
D.3 Van wijzerklok naar cijferklok (3 voor 8 = 7:57)
graphic
Gradatie
Bij deze oefenreeks komen enkel opgaven aan bod als 3 voor 9. Opgaven als 3 over 9 worden hier niet aangeboden.
De eerste groep is een heel stuk moeilijker en daarom oefenen we die hier afzonderlijk in .
Bij de opgaven 1 tot 5 beperken we ons dat uuraanduidingen VOOR de middag (2 voor 3 => 2:58). Vanaf opgave 6 komen uuraanduidingen NA de middag aan bord (2 voor 3 na de middag => 14:58)