H. Koning voetbal
Bij een voetbalwedstrijd komt heel wat tijdinformatie om het hoekje kijken.
Typisch is dat we daarbij in twee 'schalen' werken.
Er is het bijhouden van de wedstrijdduur. In het stadion gebeurt dat tegenwoordig met een digitale klok.
graphic
De stadionklok geeft de verstreken wedstrijdtijd aan in minuten en seconden.
Tijdens de rust blijft de klok op 45:00 staan. In de tweede helft loopt ze verder door tot 90:00 (= 2x 45 minuten, anderhalf uur)
Dat is ook de manier waarop de informatie op het TV-sxherm verschijnt.
Daarnaast is er de 'werkelijke' kloktijd. Een wedstrijd begint bv. om 15:00 (uur en minuten). Die klok blijft uiteraard doorlopen tijdens de rust.
Dit biedt ons de kans op een interessante doordenkoefening.
Stel. Een wedstrijd begint om 15:00. Er wordt een doelpunt gescoord in de 10de minuut van de eerste helft.
Hoe laat is het dan? Dat is vrij makkelijk; 15:00 + 10 min. = 15:10
De gelijkmaker valt in de 10de minuut van de tweede helft. De stadionklok geeft aan: 55:00 (55ste minuut).
Hoe laat is het nu? Dat is wat lastiger; we mogen de pauze niet vergeten. Antwoord : niet 15:55 maar 16:10
Hoe pakken we het aan?
graphic
De leerlingen maken kennis met een wedstrijdverslag zoals het in de krant staat.
Daarnaast krijgen ze een tijdslijn waarop de gebeurtenissen van het verslag in 'realtime' worden weergegeven. Tenslotte is er een digitale stadionklok waarop de verlopen wedstrijd wordt weergegeven. Ze krijgen de kans te experimenteren met de tijdslijn.
graphic
Ze maken een eigen wedstrijdverslag en moeten de tijdslijn aanpassen.
Daarbij worden ze geconfronteerd met de dubbele tijdschaal. Niet makkelijk!
graphic
Match. Het komt erop aan de informate (stadionklok en aftraptijd) correct te interpreteren.
Wie goed antwoordt scoort. Maar.. een foutief antwoord leidt tot een strafschop voor de tegenpartij.

Tijdsnotatie
In sportverslagen wordt een afwijkende notatie gebruikt om minuten en seconden weer te geven.
bv. 10' Messi scoort.   10' staat voor : de 10de wedstrijd minuut
In het programma gebruiken we deze notatie. Het zal nodig zijn de leerlingen daarmee vertrouwd te maken.
Doelgroep:
6de leerjaar. Haalbaar in een 5de leerjaar mits begeleiding.