10. Tempo: duel
Wat valt er te leren?
Testen in hoeverre de leerlingen de optel- en aftreksommen  beheersen.
Bij deze reeks kun je kiezen tussen:
* enkel optellingen;
* enkel aftrekkingen;
* mix.
Oefenverloop
graphic
Er verschijnt een som. Terwijl de leerling nadent, rijden beide renners elkaar tegemoet.
Het is de bedoeling dat de leerling antwoordt, vooraleer de RODE renner de finish bereikt.
Om te antwoorden moet de leerling het passende getal aanklikken.
Indien hij te laat is, verschijnt de mededeling TE LAAT in de display van de calculator (gsm)
Wie wint, krijgt een ster. Wie eerst 10 sterren heeft, wint het spel.
Vleugje didactiek: Bits regelt of niet.
Het is duidelijk dat in deze oefenreeks de snelheid van de RODE renner primordiaal is.
Die snelheid kan op verschillende manieren worden ingesteld:
* De startsnelheid kan vrij worden ingesteld.
* Bits regelt (= standaard). De snelheid verhoogt als de leerling voorsprong neemt. De snelheid verlaagt als de leerling verkeerd of te laat antwoordt.
* De leerling kan de adaptieve regeling uitschakelen door te klikken op Bits. In dat geval blijft de ingestelde snelheid onveranderd.