MAAK =
Bedoeling
In Maak= leggen we het accent op het interpreteren van het "="-teken als een vaststelling- en opdrachtteken en leren we puntsommen interpreteren als een vergelijking.
Bekijk deze schermafdruk uit scenario 2:
graphic
De som (4 = 3 + .) is voorgesteld in een vergelijkingsschema.
Bemerk de centrale positie van het =- teken.
Er moeten in beide velden evenveel figuurtjes zijn ("=- teken als opdrachtteken)
Dat kan ik doen door rechts 1 blokje bij te leggen en zo het evenwicht te herstellen.

Wij werken in MAAK = beurtelings op beide velden.
Nieuw in  deze module zijn de (punt)sommen waarbij het "geheel' (som, verschil) LINKS staat zoals:
     4 = 2 + .    4 = 5 - .    . = 2 + 2    . = 4 - 1
Score
graphic
Opdracht: Breng de twee verliefden samen.
Bij elk juist antwoord klimt één van beide figuurtjes 1 trede hoger.
Het linker figuurtje reageert op een oefening waarbij moet gewerkt worden in het linker veld.
Door de onderlinge stand van de figuurtjes kunt u op elk moment zien of de plaats van het geheel een rol speelt bij de resultaten.
Instellen
graphic Bij alle scenario's kunt het maximumbereik instellen (van 4 tot 10).
Leerplandoelen
* Rekenhandelingen (bijdoen, wegnemen, evenveel maken..) uitvoeren en omzettten in formules.
* Hoeveelheden vergelijken en daarbij volgende symbolen gebruiken: =, ≠,  < en >