Rekenvoordeel
graphic
Wat valt er te leren?
* Bij optellen en aftrekkingen tot 100 flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht in de structuur van de getallen.
Scenario's
graphic
KereKeWere plus.
KereKewere springt eerst te ver.
Hij rondt de tweede term af tot het tiental.
Als compensatie springt hij terug.
bv. 58 - 9 = 58 + 10 - 1
    34 - 19 = 34 + 20 - 1
Verloop: zie
'lege getallenlijn rijgen'
graphic
Speciaal PLUS
We lossen de oefening op door te splitsen per rang.
Deze werkwijze kan niet bij MIN worden toegepast.
De voorstelling simuleeert het splitsen van de getallen.
Tip. Nogal wat leerkrachten zijn bang om deze methode aan te pakken o.a. omdat ze vrezen dat leerlingen ze ook 'foutief' bij min gaan toepassen. Gevolg: leerlingen gaan ze soms 'onder te tafel' hanteren want het is een vrij eenvoudige methode. Wij passen die trouwens zelf  allemaal toe als we rekenen met kommagetallen.
graphic
KereKeWere min.
Ook bij aftrekken is het soms voordelig om de afrondstrategie toe te passen.
bv. 82 - 19 = 82 - 20 + 1 = 63
graphic
Speciaal MIN
Aftrekken kun je ook interpreteren als 'omgekeerd optellen' en 'zoek het verschil'. Dat passen we dagelijks toe in betaalsituaties. Het is een zeer efficiënte methode als aftrektal en aftrekker dicht bij elkaar liggen.
De voorstelling met euro's wil die betaalcontext oproepen.
De plussom verschijnt enkel bij een fout.
graphic
Testscenario. Vul aan tot 100.
Vul het ontbrekende deel aan.
CB-oefenen: medaillescenario (goud).