Van inzien ...
graphic
Wat valt er te leren?
* Onderzoeken en begrijpen hoe je beweringken van de vorm TE +/- E kunt aanpakken.
* Diverse hulpvoorstellingen leren hanteren.
Instellen: bewerking, brug of niet (9 combinatiemogelijkheden).
Scenario's
graphicgraphic
De leerlingen kunnen de bewerking eerst uitvoeren door knikkers te verplaatsen.
Bijdoen: klik op de knikkers bovenaan rechts.
Wegnemen: klik op de knikkers in het bakje.
De leerlingen kunnen ook onmiddellijk de som intikken zonder de knikkers te verplaatsen.
Brug
De voorstelling is aangepast. Zie afdruk onderaan.
graphic
De bewerking wordt nu voorgesteld door een sprong op de getallenlijn. Bij de brugsommen, springt Lars in twee sprongetjes: eerst tot het tiental, dan de rest.
graphic
In dit scenario focussen we op analogie.
Door met de muis over het rekenrek te slepen, worden achtereenvolgens 18 + 4    28+ 4   38 + 4 en.. ingekleurd.
De overeenkomst tussen die bewerkingen is duidelijk.
Elke opdracht is dubbel.
Gradatie
Aanvankelijk wordt de basissom (8+4) door het programma ingevuld. Vanaf de derde opdracht  niet meer.
graphic
De opgave wordt af en toe onzichtbaar.
Er kan hulp worden gevraagd.
Gradatie
Vanaf opgave 6 enkel nog hulp na een fout.