5. Slim plus
Wat valt er te leren?
Oefeningen van de vorm E1 + E2 oplossen waarbij de som > 10 en E1< E2
Ervaren en toepassen dat de volgorde van de termen in een optelling geen invloed heeft op het resultaat (schakelen)
Hulpvoorstelling: spookwolken (zie module SPLITS)
Oefenverloop
graphic
Klik op de schakelpijlen om de getallen in de opgave van plaats te wisselen.
Ook de spookjes in de wolken wisselen van plaats.
Klik nog eens om de oorspronkelijke positie te herstellen.
De leerlingen beslissen VRIJ of ze het schakelen concreet uitvoeren.
Ze kunnen het ook MENTAAL doen of zelf helemaal niet.
Vleugje didactiek: schakelen
Wie het schakelen toepast halveert min of meer het aantal brugoefeningen.
In de CB-leerlijn wordt dit scenario aangeboden vooral gewerkt wordt met grotere optellers (bv. 6 + 9)
Ga na welke leerlingen het rekenvoordeel 'zien' bij dergelijke opgaven.
Wat valt er te leren?
Het ontbrekende deel van een splitsing vinden door aan te vullen of af te trekken
Hulpvoostelling: knikkers of kwadraatbeeld.
Oefenverloop
graphic
Er verschijnt een splitsnotatie ZONDER hulpvoorstelling. Die kan de leerling op elk moment oproepen.

De hulpvoorstelling toont het geheel
Gradatie
Vanaf de zesde opgave kunnen ze enkel nog de hulpvoorstelling oproepen bij de herkansing>..
Vleugje didactiek: aanvullen of aftrekken
Oefeningen als 18 = 14 + . kun je makkelijkst oplossen door 'aan te vullen'. Hoeveel moet er nog bij?
oefeningen als 18 = 4 + . kun je makkelijker oplossen door 'af te trekken'.
Het loont de moeite na te gaan in hoeverre leerlingen beide strategieën beheersen en spontaan toepassen.