Eindtermen ICT
Spits met Bits 1 is een leeftijdspecifiek programma. Dat betekent dat de interactie aangepast is aan zes-zevenjarigen en dat rekening wordt gehouden met de groei in zelfstandigheid die ze ongetwijfeld meemaken in de loop van het schooljaar.
Daardoor is het ook mogelijk heel gericht te werken aan competenties i.v.m. de eindtermen ICT en dit op een manier die aangepast is aan hun algemene ontwikkeling.
Eindtermen
Faciliteiten Spits met Bits

1. De leerlingen zijn positief ingesteld en bereid tot leren.
De oefenreeksen zijn kort (max. 10 oefeningen) en hebben een uitdagend en speels karakter.
Dank zij de adaptieve regeling van de moeilijkheidsgraad  wordt vermeden dat leerlingen ontmoedig raken of hun belangstelling verliezen. Geleidelijk aan ervaren ze dat de computer niet enkel een speelvriend is, maar hen ook kan helpen om beter te rekenen.

2. De leerlingen kunnen veilig, doelgericht en doelmatig omgaan met ICT
Doelmatig betekent o.m.  dat je vlot kunt communiceren met de computer. Het betekent dat je diverse besturingselementen herkent, signalen (bv. vorm muiscursor, feedback...) analyseert, kunt omgaan met dialoogvensters, enz...
Spits met Bits heeft een eigentijdse bediening. Tijdens het oefenen raken de leerlingen vertrouwd met de werking van een moderne computerinterface.

3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen met de computer.
Dit vergt aangepaste 'plannings- uitvoerings- en evaluatiecompetenties.

Plannen. Bij het CB-oefenen ervaren de leerlingen hoe de computer instelt en geleidelijk de moeilijkheid graad verhoogt. Bij het manueel instellen kunnen ze dit zelf eens uitproberen. Het is de bedoeling dat ze geleidelijk meer verantwoordelijkheid gaan opnemen en zich vooraf de vraag stellen: 'welke reeks past  bij mij?
Uitvoeren. De voorstelling van de opgaven is bij elke oefenreeks net iets anders. Dat betekent dat de leerlingen het scherm goed moeten analyseren. Meestal is er hulp. Die wil helpen bij de vraag 'hoe pak ik het aan'.
Evalueren. Bij elke opgave krijgen ze aangepaste feedback. In de scorestrook kunnen ze hun vorderingen over het geheel van de oefenreeks aflezen. Op het einde verschijnt een rapport. Het is de bedoeling dat ze leren reflecteren op het verloop: 'doe/deed ik het goed? wat zal ik een volgende keer anders doen?'
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren met de computer.
Spits met Bits bevat talrijke simulaties van wiskundige situaties (verdelen, samenvoegen...) en van wiskundige modellen (getallenlijn, ..). Door deze simulaties correct te analyseren en er mee te experimenteren kunnen de leerlingen  nieuwe inzichten verwerven. Zeleren van de computer.
De simulaties zijn opgenomen in de CB-leerlijnen. Bij het doorlopen van een stukje CB-leerlijn oefenen de leerlingen dus niet enkel in, ze moeten ook nieuwe inzichten verwerken.
Het realiseren van de competenties vergt natuurlijk een aangepaste begeleiding. Ook daar kan het CB-systeem helpen. Aangezien de leerkracht vrij is van tijdrovend instellen, kan hij/zij leerlingen niet enkel observeren op hun rekenvaardigheid maar ook op hun ontluikende ICT-geletterdheid.