MINBRUG
In deze module oefenen we sommen van de vorm  TE - E met overschrijding van het tiental.
Het accent ligt op het aanleren van de basisstrategie:  12 - 3 = 12 - 2 - 1
In het tweede deel worden ook niet-brugsommen aangeboden zoals 15 -  2.
Scenario's
graphic
In scenario 1 en  3 werken rond de simulatie van het spookrestaurant.
De brugstrategie wordt er op een ludieke manier geïntroduceerd.
In scenario 3 stellen de strategie ook nog eens voor op de spronglijn.
In scenario 4 laten we kinderen 'ervaren dat het bij een aftrekking als 11-9 vorodeliger is om niet te splitsen maar aant e vullen.
In scenario 5 en 6 komen ook puntsommen aan bod.
In scenario 7 en 8 oefenen we onder tempodruk.
In scenario 9 tot 12 komen er ook niet -brugsommen aan bod.
Scenario 13 tenslotte is een test.
Instellen moeilijkheidsgraad
Bij de min-brugoefeningen wordt de moeilijkheid vooral bepaald door de grootte van het eerste getal.
Ook de grootte van de aftrekker  speelt een rol.
Er zijn nog andere factoren die spelen zoals het abstractieniveau van de voorstelling;
Voor meer info daarover: zie de diverse scenario's.

Score
De score is aangepast aan het thema van de scenario's.
Zo zijn er bij de oefeningen rond het spookrestauarant  ijsjes te verdienen.
graphic
Leerplandoelen:

- Rekenhandelingen omzetten in formules en omgekeerd.
- Correcte resultaten van elementaire aftrekkingen (som <= 20) kennen.

- Aftrekken  volgens standaardprocedures
- Relatie zien tussen optellen en aftrekken:  11 - 9 kun je oplossen door 9 + . = 11