SPLITS
In SPLITS staat het splitsen van aantallen (instelbaar tot 10) in twee delen centraal.
De scenario's zijn geordend in een leertraject.
graphic
* Scenario 1 tot 5: van rekenhandeling naar splits- en T-notatie.
Via diverse simulaties ervaren de leerlingen dat een geheel zich op diverse manier kan 'splitsen' en leren ze de splitsingen noteren. Ook ontdekken en oefenen ze strategieën om het ontbrekende deel of het geheel (scenario 5) inn een splitsnotatie aan te vullen.
* Scenario's 6 tot 8: optellen en aftrekken in een 'deel-geheel'-context.
De leerlingen ervaren het verband tussen de bewerkingen en de splitssimulatie.
Ze ontwikkelen een doeltreffende strategie om de som of het verschil van twee getallen te bepalen.
* Scenario 9 en 10: testen verworven vaardigheden. 
De leerlingen worden gestimuleerd om steeds sneller de splitsingen en sommetjes op te lossen.
Er wordt geoefend onder tempodruk.
Extra simulatie digitaal schoolbord
Scenario 1 (splitsbaan) is beschikbaar met extra faciliteiten voor het digitaal schoolbord.
Alle parameters (keuze geheel, splitsing, tempo knikkers, abstractieniveau...) zijn vrij manipuleerbaar.
Instelbaar
Bij elk scenario kan het maximum getalbereik worden ingesteld tussen 4 en 10.

Timing
SPLITS kan ingezet worden vanaf oktober tot diep in het schooljaar.
Leerplandoelen:
- Hoeveelheden tot 10 herstructureren.

- Rekenhandelingen omzetten in formules en omgekeerd.
- Symbolen en notaties in verband met splitsen/optellen/aftrekken correct gebruiken.
- Ervaren dat de som van de termen geen invloed heeft op de som van twee getallen.
- Inzicht hebben in de relatie tussen optellen en aftrekken.
- Correcte resultaten van elementaire optellingen en aftrekkingen (som <= 10) kennen.