Van spookbus naar som
Wat valt er te leren?
Optellen en aftrekken tot 10. Oplossen als som of als pijlnotatie
Scenario 3: Optellingen.
Scenario 4: Aftrekkingen
Oefenverloop
Schermafdruk scenario 4
graphic
Op het scherm verschijnt een som onder een berglandschap.
Links staat een spookwolk met bv. 7 figuurtjes.
Er zijn twee mogelijkheden:
a. De leerling tikt het antwoord. Als controle wordt de bijpassende handeling (wolk beweegt, (3 spookjes springen uit) gesimuleerd.
b. De leerling klikt op de GO knop. De simulatie wordt uitgevoerd. In dat geval is het eindresultaat afgedekt (zie schermafdruk). Daarna voert de leerling het antwoord in. De grijze wolk verdwijnt.
MIN. Er springen 3 valschermspringers uit.
PLUS. 3 kwikkies stijgen op.
Gradatie - Bits regelt
Niveau 1: starthoeveelheid zichtbaar
Niveau 2: starthoeveelheid afgedekt
Niveau 3: voorstelling onzichtbaar.
Een deel van een strip is afgedekt. De leerlingen vullen het ontbrekende getal in.
Instelbaar
Notatie: pijl of som. Het instellen gebeurt bij het opstarten van de oefenreeks door te klikken op de hefboom.
Vleugje didactiek: kiezen tussen PIJL en SOMnotatie
Bij de pijlnotatie is de relatie tussen contexct (eerst, dan, nu) duidelijker dan bij de somnotatie.
Dat is zeker zo bij de puntsommen (zie verder).