A. Uur en halfuur.
graphic
Leerinhouden:
- klok lezen op de digitale en analogie klok tot op een half uur nauwkeurig;
- dubbele uuraanduiding kunnen gebruiken: 'drie uur AM  3:00 en  drie uur PM = 15:00
- de tijdsduur berekenen: één uur vroeger, een half uur later... Hulpvoorstelling: wijzerklok.
- omzetten van digitale naar analoge klok en omgekeerd.
Beginsituatie derde leerjaar
De leerlingen kunnen reeds vlot de wijzerklok lezen tot op een half uur nauwkeurig.
De meesten zullen ook min of meer vertrouwd zijn met digitale tijdsaanduidingen als 8:00 en 8.30
Maar het systematisch werken aan de digitale notatie is nieuwe leerstof in de leerplannen van VVKBaO en OVSG.
De focus ligt dan ook om de omzetting van digitale naar analoge voorstelling.
1 dag = 24 uur. Vertrouwd raken met de 24 uurs aanduiding.
Het moeilijkste onderdeel van dit leertraject is het omzetten van de 24-uurs aanduiding naar de 12- uurs aanduiding zoals op een wijzerklok.
Dit onderdeel leiden we in met een simulaties in scenario A3: 1 dag = 24 uur.
We confronteren de leerlingen met een voorstelling van een daglijn, gekoppeld aan een digitale klok.
In scenario A4 oefenen we dat verder in.
Link met digibord+
Gebruik de simulaties van de Daglijn om scenario A3 en A4 in te leiden.