F. Chronowerk.
In dit blok werken we rond de relatie tussen minuut en seconde. W hanteren een chronometer en een digitale 'wedstrijdklok' (minuten en seconden) om de verstreken tijd te meten.
Hoe pakken we het aan?
graphic
We focussen even op het beleven van een tijdspanne van enkele seconden.
De leerlingen maken kennis met onze beide hulpmiddelen: de chronometer en de wedstrijdklok.
graphic
We oefenen op het vlot aflezen van de chronometer en het omzetten van de afgelezen tijd op de wedstrijdklok.
graphic
Duel. Opgaven als:   1 min + 10 sec. = ? We hanteren de chronometer als hulp en als opgave.
Voorstelling: atletiekstadion.
Tip
Het is wenselijk om eens de werking van een échte chronometer (stopwatch) te demonstreren.

De chronometer die wij in het programma gebruiken, wijkt enigszins af van het standaardmodel.
- Bij een standaardmodel kun je de tijd in minuten aflezen tot 60 minuten.
- Bij ons model beperken we dat tot 4 minuten.
Leerplan
- Tijdsduur aflezen in minuten en seconden.
- Betekenisvolle herleidingen uitvoeren: 1 min. = 60 sec.
- Gebruikelijke instrumenten correct gebruiken bij metingen van tijdsduur: chronometer.