De webkwestiekes zijn alle op dezelfde manier
opgebouwd. De leerlingen werken telkens in twee fasen.
Fase 1.
Ze kiezen een thema. bv. Plan een uitstap met de trein naar
de zoo. Stel een dagplanning op.
Ze zoeken de nodige informatie op het internet.
Dit omvat :
* nagaan welke de openingstijden zijn van de
gekozen 'attractie';
* nagaan of er tijdstippen zijn waarop bijzondere
activiteiten plaatsvinden;
* een berekening maken van de tijdsduur
naargelang het gekozen vervoermiddel (auto, bus;..);
* het vastleggen van tijstip van vertrek en terugkeer.
Fase 2
Ze stellen hun bevindingen voor aan de klas bv.
op het digitaal schoolbord.
Daarbij demonstreren ze ook HOE ze te werk zijn gegaan om de
informatie te zoeken en te verwerken.
Belangrijk...
Bij een webquest (webkwestie) is het niet de
bedoeling dat de leerlingen ZELFop zoek gaan naar geschikte
webpagina's bv. met behulp van een zoekrobot.
De klemtoon ligt op het zoeken en verwerken van informatie binnen
een opgegeven webpagina en onder begeleiding van de auteur van de
webquest. Meer info: zie www.webquest.be
Daarom zijn in het opdrachtscherm links voorzien. De leerlingen
komen daardoor meestal direct op de webpagina waar de info kan
worden gevonden.
bv. Bij het thema 'naar het serpentarium' moeten
de leerlingen de dienstregeling van de kusttram analyseren.
Het is niet de bedoeling dat ze eerst via Google langdurig gaan
zoeken naar de webpagina waar die informatie beschikbaar is.
Via de link in het opdrachtscherm, komen ze
direct op een pagina waar ze de dienstregeling die past bij hun
vertrek-badplaats kunnen vinden. Het interpreteren van die
dienstregeling en het verwerken ervan in hun presentatie lijkt ons
voldoende uitdaging.