|
M.R. 56
biedt ondersteuning bij
het werken aan leerplandoelen |
||
Met
12 extra, regisseerbare simulaties voor klassikale
instructie
op het digitaal schoolbord.
|
|||
Waarom dit programma? Metend rekenen is voor sommige leerlingen een lastige brok leerstof. Vooral het beheersen van het metriek stelsel en de diverse oppervlakte en volumeberekeningen vergt intens oefenen. Ondank de ruime tijdsinvestering, zijn de resulaten op het einde van de basisschool vaak teleurstellend. Inschakelen van de simulatiemogelijkheden van de computer kan het assimilatieproces aanzienlijk versnellen. Voorwaarde is wel dat de aangeboden werkwijze leerstofspecifiek is en nauw aansluit bij de didactische aanpak in de klas. Computergames gebaseerd op algemene templates en zonder inhoudelijke feedback hebben meestal weinig leereffect. Bij EWOC focussen we op de INHOUD. Elk scenario's is maatwerk: ontwikkeld in functie van de aangeboden inhoud. Dat is precies MR56 biedt: 56 interactieve meetsimulaties op maat van uw leerlingen. |
||
|
MR56 bestaat uit een leerlingengedeelte voor
zelfstandig oefenen (44 scenario's) en een leerkrachtassistent (12
scenario's) Opbouw leerlingengedeelte * 6 leertrajecten met elk 6 'probeer en leer'-scenario's rond een specifieke leerinhoud (oppervlaktematen, cirkel en cilinder...); * Gerdies Games: 6 mini games om met twee speels te oefenen; * Diplomatests: meerkeuzetoetsen eind 5de en 6de leerjaar. Verloop De leerlingen oefenen individueel of per twee. Bij het inloggen kiest robot MR56 een traject en een startscenario rekening houdend met de vroegere prestaties van elke leerling . Deze instelling is niet bindend. Er kan voor een ander instappunt worden gekozen. De Gerdies Games kunnen worden ingeschakeld op het einde van een oefensessie. |
|
|
* EWOC software = Maatwerk. Elk scenario is ontwikkeld in functie van de aangeboden leerinhoud. Bij elk scenario wordt de leerling geconfronteerd met een aangepaste simulatie waaraan de opgavenreeks gekoppeld is. * Zelfstandig leren. Probeer en leer scenario's. Bij elk scenario doorlopen de leerlingen twee fasen: - fase 1: ze krijgen kans vrij te experimenteren met de simulatie. Bedoeling is de voorkennis die ze hebben rond de leerinhoud te activeren en nieuwe vaardigheden te verwerven. - fase 2: ze krijgen een opgavenreeks aangeboden. De simulatie fungeert nu als feedback en hulp bij eventuele fouten. |
|
FACILITEITEN |
||
![]() |
VOLGSYSTEEM Van elk scenario wordt een antwoordanalyse bijgehouden. die informatie is op elk openblik voor u en (gefilterd) voor de leerling beschikbaar. Met een klik kunt u de vorderingen van de leerlingen vergelijken. Van de diplomatests kunt u voor elk toetsitem achterhalen hoeveel en welke leerlingen een specifieke afleider kozen. |
|
Welke simulaties?
|
DIGIBORD+ -Leerkrachtassistent. Alle scenario's uit MR56 kunnen zonder meer interactief gebruikt worden op het digitaal schoolbord. Daarnaast biedt MR56 12 DIGIBORD+ simulaties, speciaal ontwikkeld voor klassikale instructie. Hoe werken de digibord+ simulaties? De digibord+ simulaties zijn niet gebonden aan opgaven. U bepaalt zelf aan welke leerinhouden u via deze simulaties wil werken. U stelt zelf de paramaters in en bepaalt zo de moeilijkheidsgraad en het verloop van de simulatie. Op elk ogenblik kunt u die parameters wijzigen, de simulatie resetten, enz.. Waar nodig is het mogelijk een aangepaste zakcalculator op te roepen om bv. berekeningen met PI uit te voeren. De simulaties reageren op de invoer van de leerlingen maar evalueren niet. Die inhoudelijke feedback geeft u zelf. |