Machientjes.
Wat valt er te leren?
Sommen en puntsommen.  Oplossen als som of als pijlnotatie
Scenario 8: Gewone sommen. Opgaven als 4 + 1 = ? en 4 - 1 = ?
Scenario 9: Puntsommen. Opgaven als  4 + . = 5   4 - . = 3
Scenario 10: Puntsommen. Opgaven als  . + 2 = 4  en . - 2 = 4
Oefenverloop
Schermafdruk scenario 8
graphic
Op het scherm verschijnt een machientje.
Als de leerling klikt op de 'GO'-knop, gaat door de kaart door het machientje.
Er verschijtn een bewerking (bv. +2). De kaart komt 'omgkeerd' uit het machientje.
De leerling moet de pijlnotatie of somnotatie aanvullen.
Als controle wordt de kaart omgekeerd en ziet de leerling of het antwoord correct is.
Scenario 9:  4 ... = 6
Zowel de kaart die IN als UIT het machientje gaan, zijn zichtbaar.
De leerling moet intikken wat er verandert bv. + 2
Scenario 10:  . - 2 = 4
De kaart die in het machientje wordt gestopt ligt omgekeerd.
De kaart die eruit komt is zichtbaar. Vraag: welke kaart werd in het machinetje gestopt?
Instelbaar
Somnotatie of Pijlnotatie. De keuze gebeurt bij het opstarten van de reeks door te klikken op de hefboom.
Bij het CB-oefenen bepaalt de computer zelf welke notatie wordt aangeboden.