Groeperen en noteren
graphic
Wat valt er te leren?
* Getallen tot 100 lezen en noteren
* Inzicht in de tientalligheid en het plaatswaardesysteem van ons talstelsel
* De termen en symbolen E (eenheid), T (tiental) en H(honderdtal) gebruiken
Deze scenario's sluiten aan bij 'Het verhaal van Sahib'. Lees vooraf dit verhaal door. Het is de bedoeling dat u het verhaal vertelt vooraleer u deze scenario's aanpakt.
Scenario's
graphic
Het is de bedoeling dat de leerlingen te werk gaan als Sahib.
Door op T te klikken, groeperen ze 10 schapen en verschijnt 1 kraal op de tienstaaf.
Vervolgens tellen ze één voor één de resterende schapen door op E te klikken.
Ze ervaren dat een 'Tiental' een andere waarde heeft dan een 'Eenheid' en dat de plaats van de kralen op de abacus de waarde ervan bepaalt.
Na elke groepering komt een opdracht.
graphic
Iemand heeft geknoeid met de abacus.
De voorstelling op de abacus klopt niet met het aantal schapen.
De leerlingen moeten de abacus bijwerken.
Bijvoegen kan door klikken op T of E.
Wegnemen door te klikken op de kralen.
graphic
De abacus stelt een hoeveelheid voor (hier 13).
Ze moeten zoveel tassen kopen als de abacus voorstelt.
De leerlingen moeten die hoeveelheid samenstellen door te klikken op de figuren (1 doos van 10 en 3 losse).