Tot 20 met brug
graphic

Wat valt er te leren?

*
Heropfrissen en inoefen brugstrategie.
Scenario's
graphic
Simulatie spookrestaurant. PLUS.
De leelingen noteren de splitsing en vervolgens de som.
De handeling loopt parallel aan de notatie: bij een verkeerde splitsing, reageert het programma foutspecifiek.
Vermoedelijk kennen de leerlingen de simulatie uit SMB1.Laat ze het verhaal vertellen. Indien niet, vertel dan zelf het verhaal. Demonstreer de simulatie op het digitaal schoolbord.
SMB1
vlag 8
scen. 2
graphic
PLUS op de spronglijn.
De bewerking wordt eerst gesimuleerd op de getallenlijn. Lars springt in twee 'sprongen': eerst tot 10, dan de rest.
SMB1
vlag 8
graphic
MIN. Simulatie spookrestaurant.
Ook nu moeten de leerlingen de splitsing invoeren.
De handeling volgt mee met de notatie.
Demonstreer en vertel de simulatie: een zeppelin komt de spookjes ophalen. Er is plaats voor 7 spookjes. Eerst stopt de zeppelin bij de benedenverdieping. Alle spookjes stappen in. Daarna stopt hij bij de bovenverdieping. Er stappen zoveel spookje in als er nog plaats is. Hoeveel over?
SMB1
vlag 9
scen.2
graphic
MIN op de spronglijn. Zie hoger
SMB1
vlag 9
graphic
Plus en min. BRUG of niet. Voorstelling spronglijn.
Er verschijnt een som. Lars staat klaar om te springen. Elke wil eerst weten hoe Lars zal springen: in één keer (als hij niet over de 10 moet) of in twee keer. Daarna springt Lars en vullen de leerlingen de som in.
SMB 1
vlag 9