1. Hoeveel?
Wat valt er te leren?
Bij een voorstelling het passende getal aanklikken of intikken.

Oefenverloop
graphic
Er verschijnt een plaatje met enkele dieren (hier 3).
Klik het passende getal aan of tik het antwoord. Vergeet in dat geval niet van te 'enteren'.
De computer controleert. Er verschijnt een aangepaste duimgebaar.
Indien fout, krijg je een tweede kans. Indien ook dan het antwoord fout is, geeft de computer zelf het antwoord.
De samenstelling van de figuren varieert (zie hierna)
Spits met...  Conservatieprincipe
Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een leerling foutief antwoordt:
* een klik/tik fout;
* verkeerd tellen;
* verkeerde associatie tussen hoeveelheid en getal. De leerling telt bv. 5 vissen maar voert cijfer 3 in.
* de leerling  laat zich misleiden door een 'afleider' in van de voorstelling. Er is gezorgd voor voldoende variatie. De voorgestelde hoeveelheid is heterogeen zowel qua soorten dieren als qua grootte. Dat is opzettelijk. We willen immers testen in hoeverre leerlingen zich daardoor laten afleiden.
De schikking en samenstelling van een verzameling  zijn niet-wezenlijk voor de hoeveelheid (het aantal elementen). Dit fundamentele inzicht breekt meestal maar door omstreeks de leeftijd van ZES jaar. Het is een kenmerk van REKENRIJPHEID. Het wordt omschreven als het CONSERVATIEPRINCIPE. Leerlingen die hierop falen, dienen dringend geholpen te worden! Dit oefenscenario kan u helpen om deze leerlingen op het spoor te komen.