5. Spookwolk: samen?
Wat valt er te leren?
Het geheel vinden dat ontstaat door twee delen samen te voegen.
Oefenverloop
graphic
Er zijn twee hoeveelheden voorgesteld.
Als de leerlingen klikken op de PIJLknop, bwegen de wolken naar boven en smelten ze samen tot één knop.
De spoken worden wel onzichtbaar.
De leerlingen moeten intikken hoeveel spoken in de wolk bovenaan.
Gradatie - Adaptieve regeling - Bits regelt  (zie scenario 2)
Ook nu wordt de moeilijkheidsgraad verhoogd tijdens het oefenen indien de leerlingen herhaaldelijk goed antwoorden.
* Vanaf 3 juiste antwoorden worden de spoken in de rechter deelwolk onzichtbaar.
* Vanaf 7 juiste antwoorden wordt ook de linker spookwolk afgedekt.
Vleugje didactiek - Schakelen
graphic
Leerlingen moeten weten dat een som als 2 + 7 hetzelfde resultaat oplevert als 7 + 2 (= commutatieve eigenschap van de optelling; meestal genoemd 'schakelen')
Deze simulatie is bijzonder geschikt om hen dat te laten ervaren.
Als ze klikken op de schakelknop, wisselen de getallen - en de spoken - van plaats.
Zo zien de leerlingen dat dit geen invloed heeft op de som.
De schakelknop komt later in meerdere scenario's terug.