8. Tempo
Wat valt er te leren?
Kwadraatbeelden memoriseren
Instelbaar
Tempodruk. Het is de bedoeling dat de leerling 10 opgaven oplost vooraller de skater de finish bereikt.
Dat kan op elk moment van de oefenreeks via de schuifbalk (zie schermafdruk)
Oefenverloop
graphic
De leerling moet intikken hoeveel figuurtjes in de wolk. Terwij ze nadenken beweegt het skatertje in de blauwe strook.
Indien het skatertje de finish bereikt vooraleer 10 opgaven correct zijn afgewerkt; stopt de oefenreeks.
Spits met ...Oefenen onder tempodruk
a. Nog eens: oefenen onder tempodruk. Eigen verantwoordelijkheid.
De reactie van leerlingen op oefenen onder tempodruk kan verschillen.Sommige vinden in de tempodruk een extra motivatie.
Andere raken in de war, aarzelen en verliezen de moed. Het is daarom belangrijk dat de tempodruk aangepast is aan elk kind individueel.
Hier laten we hen zelf meebeslissen.

b. Belang van het memoriseren van  kwadraatbeelden.
In de traditionele Vlaamse rekendidactiek wordt sterk gesteund op kwadraatbeelden als hulpvoorstelling bij slitsingen en sommen.Bij een som als 7  - 3 is het de bedoeling dat de leerling het getalbeeld 7 oproept en door (mentaal) bedekken van het deelkwadraatbeeld 3 het antwoord ziet. Absolute voorwaarde voor het slagen van deze werkwijze is dat de leerling de diverse kwadraatbeeld in een flits herkent.
Scenario  8 en 9 willen daarbij helpen.