9. Flits
Wat valt er te leren?
Kwadraatbeelden memoriseren.
Oefenverloop
graphic
Druk op de spatiebalk. Er verschijnt een zandloper.
Plots flitst een kwadraatbeeld. Welk was het?
Hulp vragen..
De leerling kan het getalbeeld een tweede, derde, ... laten flitsen.
Bij elke 'flits' wordt de zichtbaarheidsperiode een fractie van een seconde verlengt.
Spits met ...
a. De computer als reactie-tester.
De computer biedt nieuwe mogelijkheden om de reactie van de leerlingen te 'meten'. Let tijdens het oefenen op de ingestelde flitstijd. Zijn er kwadraatbeelden waarvan het herkennen meer tijd vergt?
b. Sneller dank zij meervingerig typen..
De leerlingen kunnen voor het invoeren van het juiste antwoord ofwel klikken met de muis of wel intikken via het toetsenbord.
Dat laatste vergt enige handigheid:
*de leerlingen moeten erop letten dat ze hun vinger niet laten liggen op de cijfertoets. Anders verschijnt bv. i.p.v 2 -> 222
* na het intikken van het cijfer moeten ze drukken op de ENTER-toets om hun invoer af te sluiten.
Leer de kinderen meervingerig typen. Laat ze de rechterhand ZO op het toetsenbord leggen dat ze met de wijsvinger de cijfertoetsen 1,4,7; met de middenvinger de cijfertoetsen 2,5,8 en de ringvinger de  cijfertoetsen 3,6,9 zonder bewegen van de pols kunnen invoeren.  Op die manier ontdekken de leerlingen spelenderwijs dat meervingerig typen tot snellere respons leidt. Bovendien is het ergonomisch duidelijk een pluspunt.