9. Red kwiekventje.
Wat valt er te leren?
Testen in hoeverre de leerlingen de splitsingen beheersen.
Oefenverloop
graphic
De leerlingen krijgen splitsoefeningen. Er is geen hulpvoorstelling.
Verhaal: Red kwiekventje.
Aan dit scenario is een verhaal verbonden. Kwiekventje is in een waterput gesukkeld.
Wij moeten hem redden. Dat doen we door juiste antwoorden te geven.
MAAR... als we fout antwoorden, zakt Kwiekventje dieper in de put en kan hij zelfs verdrinken.
De leerlingen kunnen het verloop nog spannender te maken door een ander weertype te kiezen. Als het regent, stijgt het water in de put. De snelheid van het stijgen wordt bepaald door het gekozen weertype.
Vleugje didactiek: regelen tempodruk
Oefenen onder tempodruk geeft een extra ‘taakspanning’. Je moet niet enkel juist antwoorden, je moet het bovendien binnen een zekere tijdspanne doen.
Heel wat kinderen verliezen hun zekerheid of zelfvertrouwen bij dergelijke oefeningen.
Daarom laten wij hen  VRIJ de tempodruk bepalen..  Durvers zullen wellicht kiezen voor een ‘onweer’.
Onzekere kinderen spelen wellicht liever zonder tempodruk.