Basissommen (11 en 12)
Wat valt er te leren?
Oefeningen als: 10 + 5 =15    15 - 10 = 5   15 - 5 = 10   10 - 2 = 8
Oefenverloop
graphic
11
De leerlingen krijgen een som (plus of min).
De hulpvoorstelling toont de beginhoeveelheid.
Bij een dubbele fout wordt ook het antwoord voorgesteld.
graphic
12
De bewerking wordt voorgesteld als een sprong op de getallenlijn.
Het vertrekpunt is 10. Er kan zowel vooruit (plus) als terug (min) worden gesprongen.
De leerlingen kan ofwel de springer eerst laten springen.
Hij kan ook onmiddellijk het antwoord intikken.
Als feedback worden de getallen onder de getallenlijn weergegeven.

Vleugje didactiek - Hulpvoorstellingen.
De voorstelling met de knikkers hanteren we in vlag 7 als basisvoorstelling bij de sommen als 12 + 3.
De voorstelling met de spronglijn komt verder herhaaldelijk terug. De 'pijlnotatie' hebben de leerlingen leren kennen in vlag 5.