Het verhaal van Sahib
Bij de uitbreiding van het getallenveld tot 20, besteden sommige rekenmethodes aandacht aan de opbouw van  ons tientallig stelsel.
     Waarom schrijven we tien, elf, twaalf ..  met twee cijfers?      En waarom elf met twee 1-tjes?
In Spits me Bits 1 hebben we enkele scenario’s gestopt die u de kans geven om aan dit inzicht te werken. Meer zelfs, de computer laat u toe dit te doen op een manier die anders nauwelijks haalbaar is.
Als steunpunt gebruiken we een abacus én een verhaal: Het verhaal van Sahib.
In het verhaal vertellen we op een ludieke manier de grootste wiskunde-uitvinding alle tijden nl. de invoering van het positiestelsel.
Het verhaal bestaat uit twee delen:
     - Van een slimme herdersjongen.
     - De onzichtbare abacus.
Die kunt u best in twee sessies vertellen.
Klik op dezelinkom het verhaal op te roepen (PDF). Druk het af en
LEERKRACHTASSISTENT
Bij elk deel hoort een simulatie. Die kunt u best aansluitend bij uw vertelling demonstreren.
graphic
Digibord+ 11 kunt u gebruiken om de manier waarop Sahib schapen telt de verduidelijken.
Digibord+ 12 om te tonen hoe de koninklijke abacus werkte.
Oefengedeelte
Scenario’s 1 tot 3 sluiten rechtstreeks aan bij  het verhaal.
Bij scenario 1 moeten de leerlingen (net als Sahib – eerste deel van het verhaal) schapen tellen door ze per 10 te groeperen en de hoeveelheid voor te stellen op de abacus.
In scenario 2 moeten ze (net als de dienaars van de koning – tweede deel) inkopen doen op basis van de abacus.
In scenario 3 moeten ze hoeveelheden, voorgesteld op de abacus, vergelijken. Dat komt niet in het verhaal voor.