Oriëntatie (1 tot 3)
Deze scenario's sluiten aan bij het verhaal van Sahib. Zie hoger.
Wat valt er te leren?
Inzicht verwerven in de tientalligheid en het plaatswaardesysteem van ons talstelsel.
Oefenverloop
graphic
1
De leerlingen zien een aantal schapen.
Door te klikken op T en E,  boven de abacus, groeperen ze de schaapjes per 10 of per 1.
Als ze klaar zijn, klikken ze op Sahib.
graphic
2
Een abacus geeft aan hoeveel voorwerpen (hier boekentassen) moeten gekocht worden.
De leerlingen klikken op de dozen van 10 en/of op een single-doos om het passende aantal figuren te stempelen.
graphic
3
Sahib en Indi tonen met behulp van hun abacus hoeveel schapen ze hebben.
De leerlingen moeten het passend vergelijkingsteken aanklikken.
Vleugje didactiek - Gebruik abacus - Getallen boven de 20?
* De abacus is een geknipt instrument om te werken aan het beoogde inzicht. Hij laat duidelijk zien dat NIET de grootte, NIET de kleur, maar enkel de RANG bepalend zijn voor de waarde van een cijfer
* We werken ook met hoeveelheden boven de 20. Dat is noodzakelijk om te kunnen inspelen op verschillen tussen T en E. Het is niet de bedoeling dat de leerlingen de hoeveelheden benoemen. Het volstaat dat ze zeggen: er zijn 3 groepen van 10 en 8 losse.