TE- TE
Terreinverkenning
In de meeste rekenmethoden wordt gedurende enkele lessen exclusief gewerkt aan aftrekkingen van dit type.
Het gaat om opgaven als:   15 - 12   20 - 13   19 - 18
In bepaalde methodes wordt daarbij een vaste strategie aangeleerd en ingeoefend.
     15 - 12   De aftrekker wordt gesplitst per rang. Eerst wordt het tiental weggenomen, daarna de eenheden.
     Soms wordt daarbij een aangepaste notatievorm aangeleerd zoals bij de brugsommen.

     Andere methodes leren wel die strategie aan, maar gebruiken geen aangepaste notatie.
Onze aanpak
Wij bieden u 3 scenario's waarbij exclusief rond deze aftrekkingen wordt gewerkt. We dringen evenwel geen vaste strategie op en gebruiken ook geen splitsnotatiie (zie ook digitaal schoolbord)..
De reden is dubbel.
* Vooreerst is de strategie bij opgaven als 18 - 17 nodeloos omslachtig. Die kunnen makkelijk worden opgelost door omgekeerd optellen.
* We hebben ook ervaren dat een uitgebreide notatie tot onnodige problemen kan leiden. Bij het introduceren van de opgaven wordt uiteraard met concreet materiaal gewerkt. De meeste leerlingen hebben snel door dat ze best eerst het tiental weg doen. De splitsnotatie ervaren ze dan als overbodig.
Hulpvoorstelling
We kozen voor een hulpvoorstelling die meerdere oplossingsstrategieën toelaat nl. de voorstelling met knikkers.
graphic
Standaardstrategie.
We nemen (denken) eerst het zakje met 10 knikkers weg.
We nemen nu de resterende losse knikkers weg.
Deze strategie is vooral zinvol bij opgaven als
19 - 11   17 - 12
Splitsen.
We splitsen het getalbeeld na 12.
15 = 12 + 3
Deze strategie is vooral zinvol bij opgaven als
19 - 18   16 - 14
Extra...
a. Digitaal schoolbord
Bij de extra simulatie voor het digitaal schoolbord staat het nu natuurlijk vrij om  - met behulp van de bordeigen software - een uitgebreide notatie neer te schrijven zoals in uw boek.
b. Euro. Tot 20. Scenario 5
graphic
Dit scenario sluit perfect aan bij deze leerinhoud.
De opgaven zijn zo gekozen dat het verschil tussen beide getallen erg klein is.
Deze opgaven kunnen dus opgelost worden via aanvullen:
13 + . = 16
Het is zinvol dit scenario eens in te passen binnen deze leerlijn
1. Oriƫntatie
Wat valt er te leren?
Een doelmatige oplossingsstrategie ontdekken en toepassen
Oefenverloop
graphic
De leerlingen moeten de bewerking uitvoeren. Ze moeten de knikkers verplaatsten.
Dan doen ze door te klikken op het zakje met 10 knikkers of op de losse knikkers.
Als ze klaar zijn, klikken ze op de OK knop.
Indien fout: de beginsituatie wordt hersteld. Ze moeten opnieuw de knikkers wegnemen.
Indien correct: de resterende knikkers worden afgedekt (het gordijn gaat toe). Ze vullen het antwoord aan.
Eventueel kunnen ze het gordijn terug openklikken als hulp.
graphic
Instellen getalmoeilijkheid
Klik op een mini-prof om de gewenste getalmoeilijkheid in te stellen.
graphic
b < 14 (groene prof): oefeningen als   15 - 11   17 - 12   19 - 13 ..
b > 13 (blauwe prof): oefeningen als   15 - 14   19 - 16
a = 20 (lila prof): oefeningen als      20 - 11   20 - 14

Een vleugje didactiek
a. De voorstelling lokt de klassiek strategie uit: neem eerst een tiental weg en daarna de eenheden.
Ze wordt evenwel niet opgedrongen. Een leerling kan ook eerst een losse knikker wegnemen.
b. Bij dit scenario moet de rekenhandeling eerst worden uitgevoerd. Pas daarna komt de som.
Bij scenario 2 verschijnt de hulpvoorstelling maar die kan niet meer gemanipuleerd worden (zie daar)
2. Inoefenen
Wat valt er te leren?
De aangeleerde oplossingsstrategie inoefenen.
Instellen getalmoeilijkheid
Zie scenario 1.
Oefenverloop
graphic
Bij deze reeks moet de uitkomst onmiddellijk worden ingevuld.
De hulpvoorstelling kan niet worden gemanipuleerd: ze dient enkel om de beginhoeveelheid voor te stellen.
De handeling kan wel met de 'ogen' worden uitgevoerd: we kijken 12 knikkers weg.
Functie gordijn
Na twee seconden gaat het gordijn dicht. Op die manier willen we het verinnerlijken van de rekenhandeling versterken.
Het gordijn kan - indien nodig - opnieuw geopend worden door erop te klikken.
Andere hulpvoorstelling?
U kunt eventueel een kwadraatbeeld oproepen i.p.v. de knikkervoorstelling.
Ook op het kwadraatbeeld is een gordijn aangebracht met dezelfde functie.
3. Vleksom
Wat valt er te leren?
Gewone sommen  (TE - TE) en puntsommen (TE - . = E)  vlot oplossen.
Instellen getalmoeilijkheid
Zie scenario 1.
Oefenverloop
Er verschijnen tien sommen. In elke som is een getal afgedekt door ‘pestkopje’.




Feedback
Elke opgave wordt onmiddellijk verbeterd. Let op het gebruik van het vergelijkingsteken als evaluatieteken.
4. Sleep: Te - (T)E
Wat valt er te leren?
Sommen van de vorm  TE - E (zonder brug) e, TE - TE  oplossen
Ook opgaven waarbij het verschil vooraan staat.

Oefenverloop
graphic
Sleep de getallen naar de passende opgave.
Tips
De leerling zijn vermoedelijk reeds vertrouwd met de werkwijze.
Nieuw is wel dat hier twee soorten opgaven door elkaar worden aangeboden.
5. E + TE/ TE - TE/
Wat valt er te leren?
Sommen van de vorm  E + TE en TE - TE  oplossen

Oefenverloop
graphic
Oefening onder tempodruk. De opgaven moeten afgewerkt zijn voor het skatertje de finish bereikt.De tempodruk kan worden ingesteld.
Tip
De moeilijkheidsgraad ligt vrij hoog. Bij elke opgave springen de leerlingen voer het tiental.