10.4 3. Breuken herstructureren
Leerinhoud
* Ervaren dat je breuken die groter zijn dan 1 om twee manieren kunt noteren:
    als een onechte breuk:  5/ 4
    als een gemengd getal: 1 en 1/4
Materiaal
* De leerlingen beschikken over een afbeelding van het zwembad, de boeien zijn ingesteld op noemer 3 (zie opdracht 3). Een 'jeton' of ander voorwerp op de zwemster na te bootsen.
Verloop
1. Anke zwemt rondjes. Stel in als volgt.
graphic
graphic
Laat Anke zwemmen. Pauzeer als ze halverwege de tweede lengte is.
graphic
De situatie ziet er zo uit. Bespreek en noteer op twee manieren.
Anke heeft 1 volle lengte gezwommen en bevindt zich halverwege de tweede lengt
Noteer: 1 en 1 / 2 (bij de boei).
Op de getallenlijn kunnen we zien dat Anke 3 halve lengtes heeft gezwommen. Breng op de getallenlijn aan: 1/2   2/2   3/2
We mogen dus ook bij de boei schrijven: 3/2
Noteer:   1 en 1/2 = 3/2
Laat Anke verder zwemmen. Laat ze pauseren bij 5/2 en 7/2
Noteer telkens op twee manieren bij de boei. Vul de onechte breuken aan op de getallenlijn.
Laat ze tenslotte uitzwemmen. Ook dat kunnen we op 2 manieren noteren:   4 = 8/2
2. Herhaal met een ander breuk. Ideaal is bv. 5 als noemer. Beperkt het aantal lengtes tot 2
Laat meerdere keren pauzeren en telkens noteren:
1 en 1/5 = 4/5      1 en 3/5   = 8/5     2 = 10/5
3. Noteer een onechte breuk (bv. 4/3). Stel het aantal boeien in op noemer 3. Noteer de breuk op het bord (naast het zwembad)
De leerlingen voeren de zwembeweging uit en laten hun jeton stoppen bij 4/3. Ze noteren de breuk op twee manieren.  4 / 3 = 1 en 1 / 3
Wie het correct heeft, mag demonstren op het digibord.
4. Breuken spel
Een leerling laat Anke zwemmen en watertrappelen. De andere noteren de breuk op twee manieren.

Individueel oefenen
Laat de leerlingen scenario's 15 en 16 spelen.
Laat leerlingen ook eens vrij experimenteren met de digibord-simulatie.
In een volgende oefenreeks kunt u dan scenario's 17 en 18 spelen. In scenario 17 krijgen ze de kans om zelf te experimenteren met een simulatie van de getallenlijn. Dat kunt u eventueel eens klassikaal demonstreren.
Wijs de leerlignen op het belang van het 'experimenteren': probeer en leer!