I.Snelheid I
Alle leerplannen voorzien het experimenteren met de relatie tussen afstand, snelheid en tijd.
Het is een vrij lastig leerstofonderdeel. Naast het correct interpreteren van de relatie komen er ook herleidingen tussen diverse maateenheden om het hoekje kijken (van m/sec naar km/uur). Daarbij kruisen het tiendelig en het zestigtallig maatstelsel elkaar.
Het medium computer biedt ons nieuwe mogelijkheden om deze relatie bij de leerlingen te introduceren. We kunnen immers zowel de snelheid, de verstreken tijd en afgelegde afstand virtueel weergeven.
Op die manier kunnen de leerlingen verschillen in snelheid meebeleven.
Zoals dat in de meeste handboeken gebeurt, hanteren we verder een verhoudingstabel om de relatie numeriek weer te geven als basis van de berekeningen.
Hoe pakken we het aan?
graphic
We combineren het verstrijken van de tijd op een chronometer met een grafische voorstelling van een zwemmer en de digitale notatie van de verstreken tijd.
In de verhoudingstabel wordt de af te lezen informatie geleidelijk opgebouwd.
graphic
Berekeningen i.v.m. de vertrektijd, aankomstrijd en reistijd van een busreis.
graphic
Duel. Omrekeningsopdrachten in tabelvorm. Zoek de tijd of de afstand als de snelheid gegeven is.
graphic
Ter info..
Blok G en H sluit nauw aan elkaar aan. In beide gevallen gaat het om dienstregelingen.
We maken wel een duidelijk onderscheid in opdrachten.
In blok E ligt het accent op het 'beleven' van snelheid en de basisomzettingen. DE opdrachten zijn 'gesloten'.
In blok F focussen we op snelheidsgrafoieken. De opdrachten in fase 2 zijn 'open'.