1 Splitsbaan: oriëntatie
Vooraf
Dit scenario sluit aan bij de simulatie voor het digitaal schoolbord.
De leerlingen kunnen evenwel NIET kiezen hoeveel knikkers verdeeld worden.
Wat valt er te leren?
Een splitshandeling omzetten in een splitsnotatie.

Oefenverloop
graphic
Elke en Kasper spelen met de splitsbaan.
De knikkers (bv. 4)  rollen en verdelen zich (bv. 3 voor Elke en 1 voor Kasper).

De leerling klikt achtereenvolgens in:
* hoeveel knikkers er klaar liggen;
* hoeveel knikkers Elke krijgt;
* hoeveel knikkers Jasper krijgt.

Gradatie :
Getalbereik
Bij de opgaven 1 tot 5 is het geheel VAST, nl. het ingestelde maximum
Bij de opgaven 6 tot 10 is het geheel VARIABEL (begrensd tot het maximum)
Verhoging abstractieniveau.
In de scenario beslissen de leerlingen daar zelf over. Door te klikken op Elke en/of Kasper kunnen ze de verdeling (on)zichtbaar maken. Ze kunnen op elk moment de instelling wijzigen.