Tijdens het uittesten van het programma hebben we
vastgesteld dat de vlotheid waarmee kinderen cijferen, sterk
bepaald wordt door de mate waarin ze bepaalde rekenvaardigheden
(bv. de maal- en deeltafels) beheersen.
Via deze games kunnen we die
vaardigheden oefenen
Het is de bedoeling dat de leerlingen per 2 bij
een pc gaan zitten en speels duelleren.
Leerinhoud per game:
Match
|
Basisrekenvaardigheden:
- 3 getallen optellen
- aftrekkingen met brug tot 20
- oefeningen als 18 + . =
21
- oefeningen als
22 - 18 = (aftrekkingen met klein verschil)
|
Vier op een
rij
|
Delen met rest bv. 22 :
5
|
Kop van
Jut
|
Schatten: vier
bewerkingen
|
Piratenspel
|
Cijferend delen: niet
opgaande delingen
|
Wanneer inschakelen?
U kunt de spelletjes meerdere manieren
inzetten:
* motiverend. Op het einde van een oefensessie in
een computerklas, laat u de leerlingen als speels afsluitmoment een
game spelen.
*remediërend. U stel vast dat sommige
leerlingen problemen hebben met 'delen met rest'.
Laat ze 'Vier op een riji' spelen.
* anticiperend. Voorafgaand aan cijferend delen
kunt u de leerlingen voorbereiden op de moeilijker opgaven door
'Match' of 'Vier op een rij' te spelen.